Yrityksen kotisivusta internet-toimipaikka : Case: KalusteMuovi Virtala Oy
Huuha, June (2014)
Huuha, June
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219160
Tiivistelmä
Internet on kehittynyt merkittävästi viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana, josta viimeistä vuosikymmentä voi kutsua sukupolvenvaihdokseksi. Ensimmäisen sukupolven internetille – WEB 1.0 – oli ominaista yksisuuntaiset, vain luettaviksi tarkoitetut sivut, jotka eivät tarjonneet minkäänlaisia mahdollisuuksia vuorovaikutukseen. Toisen sukupolven internetistä – WEB 2.0 – on kehittynyt monisuuntainen ja vuorovaikutteinen toimintaympäristö, jossa verkon käyttäjät voivat sisältöjen käyttämisen lisäksi osallistua niiden luomiseen. Monet yritykset ja organisaatiot ovat valitettavasti jämähtäneet WEB 1.0 -tasolle ymmärtämättä toisen sukupolven internetin pelisääntöjä.
Tutkimuksessani selvitän, mitkä ovat ne keskeiset tekijät, jotka on huomioitava nykyaikaisen internet-toimipaikan suunnittelussa. Tutkimukseni kehittää ja kuvailee prosessia, miten yrityksen vanhentuneet kotisivut muutetaan ajan tasalla olevaksi dynaamiseksi internet-toimipaikaksi, jossa myös asiakkaalle annetaan mahdollisuus vuorovaikuttaa sen sisältöön.
Käsittelen työssäni sekä markkinointia, viestintää, informaatio- ja verkkosuunnittelua että palvelumuotoilua. Tutkimistani tekijöistä pääpaino on sisällöllä ja sisältöstrategialla, asiakkaana nimenomaan yritys. Tämä on luonteeltaan konstruktiivinen tutkimus, jossa yhdistelen ja sovellan käytännössä eri asiantuntijoiden menetelmiä omaan toimeksiantooni.
Tutkimuksessani selvitän, mitkä ovat ne keskeiset tekijät, jotka on huomioitava nykyaikaisen internet-toimipaikan suunnittelussa. Tutkimukseni kehittää ja kuvailee prosessia, miten yrityksen vanhentuneet kotisivut muutetaan ajan tasalla olevaksi dynaamiseksi internet-toimipaikaksi, jossa myös asiakkaalle annetaan mahdollisuus vuorovaikuttaa sen sisältöön.
Käsittelen työssäni sekä markkinointia, viestintää, informaatio- ja verkkosuunnittelua että palvelumuotoilua. Tutkimistani tekijöistä pääpaino on sisällöllä ja sisältöstrategialla, asiakkaana nimenomaan yritys. Tämä on luonteeltaan konstruktiivinen tutkimus, jossa yhdistelen ja sovellan käytännössä eri asiantuntijoiden menetelmiä omaan toimeksiantooni.