Pöpöpeikko piileksii - Ohje leikki-ikäiselle eristyspotilaalle ja hänen vanhemmilleen
Kurtti, Pinja; Klasila, Nina (2014)
Kurtti, Pinja
Klasila, Nina
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229261
Tiivistelmä
Sairaalaan joutuminen voi olla leikki-ikäiselle lapselle pelottava kokemus. Joitakin sairauksia kuten suolistotulehduksia ja hengitystieinfektioita hoidetaan eristyshuoneissa. Eristyksessä oleminen voi hämmentää lasta entisestään ja aiheuttaa lisää pelkoja. Tämän vuoksi on tärkeää, että lapselle annetaan riittävää ja hänen ymmärtämiskykynsä mukaista ohjausta eristyskäytännöistä. Opinnäytetyömme aiheena oli laatia leikki-ikäiselle eristyspotilaalle ja hänen vanhemmilleen opas eristyskäytännöistä. Työ tuotettiin yhteistyössä Oulun yliopistollisen sairaalan lasten infektio-osaston 62 kanssa, jossa hoidetaan tarttuvia tauteja sairastavia lapsia eristyshuoneissa.
Opinnäytetyön tulostavoitteena oli tuottaa tarinamuotoon kirjoitettu opas, joka sisältää infosivun vanhemmille. Tärkeimpänä laatutavoitteenamme oli tehdä oppaasta mahdollisimman selkeä ja helppolukuinen. Lisäksi oppaan piti olla kiinnostavaa luettavaa ja visuaalisesti mieleenpainuva, jotta leikki-ikäinen jaksaa keskittyä oppaan sisältöön. Myös tarvittavan ja ajantasaisen tiedon antaminen oli osa laatutavoitettamme. Tavoitteiden saavuttamista mittasimme kysymällä palautetta oppaasta osaston 62 lapsipotilaan vanhemmilta sekä henkilökunnalta.
Oppaan sisältö suunniteltiin lasten sairaalahoidosta ja eristyksestä kertovan lähdekirjallisuuden avulla. Lisäksi perehdyimme lasten sairaalapelkoihin, leikki-ikäisen kehitykseen ja osastolla 62 hoidettaviin infektiotauteihin. Oppaasta tuli 8-sivuinen ja värikkäästi kuvitettu. Se vastaa seuraaviin kysymyksiin: mikä lapsessa on tartuttavaa, miksi ja miten eri suojaimia käytetään, miksi lapsi ei saa poistua eristyshuoneesta ja mitä lapsi voi itse tehdä ehkäistäkseen sairauden leviämistä. Oppaassa leikki-ikäiselle suunnattu tieto kerrottiin sadun avulla. Sadussa Vilma-niminen tyttö on joutunut sairaalaan ja taudin aiheuttanut pöpöpeikko kulkee Vilman mukana.
Oppaan tarkoituksena on lasten ja vanhempien ohjauksen tehostaminen eristykseen liittyvissä asioissa. Lapsen saapuessa osastolle hoitajat antavat oppaan ohjaustilanteessa, jotta vanhemmat voivat lukea opasta yhdessä lapsensa kanssa. Luettuaan oppaan he ymmärtävät paremmin, mitä eristys tarkoittaa. Näin eristys toteutuu tehokkaammin
Opinnäytetyön tulostavoitteena oli tuottaa tarinamuotoon kirjoitettu opas, joka sisältää infosivun vanhemmille. Tärkeimpänä laatutavoitteenamme oli tehdä oppaasta mahdollisimman selkeä ja helppolukuinen. Lisäksi oppaan piti olla kiinnostavaa luettavaa ja visuaalisesti mieleenpainuva, jotta leikki-ikäinen jaksaa keskittyä oppaan sisältöön. Myös tarvittavan ja ajantasaisen tiedon antaminen oli osa laatutavoitettamme. Tavoitteiden saavuttamista mittasimme kysymällä palautetta oppaasta osaston 62 lapsipotilaan vanhemmilta sekä henkilökunnalta.
Oppaan sisältö suunniteltiin lasten sairaalahoidosta ja eristyksestä kertovan lähdekirjallisuuden avulla. Lisäksi perehdyimme lasten sairaalapelkoihin, leikki-ikäisen kehitykseen ja osastolla 62 hoidettaviin infektiotauteihin. Oppaasta tuli 8-sivuinen ja värikkäästi kuvitettu. Se vastaa seuraaviin kysymyksiin: mikä lapsessa on tartuttavaa, miksi ja miten eri suojaimia käytetään, miksi lapsi ei saa poistua eristyshuoneesta ja mitä lapsi voi itse tehdä ehkäistäkseen sairauden leviämistä. Oppaassa leikki-ikäiselle suunnattu tieto kerrottiin sadun avulla. Sadussa Vilma-niminen tyttö on joutunut sairaalaan ja taudin aiheuttanut pöpöpeikko kulkee Vilman mukana.
Oppaan tarkoituksena on lasten ja vanhempien ohjauksen tehostaminen eristykseen liittyvissä asioissa. Lapsen saapuessa osastolle hoitajat antavat oppaan ohjaustilanteessa, jotta vanhemmat voivat lukea opasta yhdessä lapsensa kanssa. Luettuaan oppaan he ymmärtävät paremmin, mitä eristys tarkoittaa. Näin eristys toteutuu tehokkaammin