Pienryhmätoiminta ja lasten yksilölliset tarpeet päiväkodissa
Aalto, Marianne (2014)
Aalto, Marianne
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218975
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten pienryhmätoimintaa toteutetaan päiväkodissa, mitä etuja tai haasteita se tuo tullessaan sekä kuinka pienryhmätoiminta tukee lasten yksilöllistä huomioimista päiväkodissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääteemasta, joita ovat varhaiskasvatus, lapsen kehitys ja pienryhmätoiminta.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa selvitettiin täsmäryhmähaastatteluiden avulla varhaiskasvattajien näkemyksiä aiheesta. Haastattelut tehtiin helmikuussa 2014 yhdessä turkulaisessa päiväkodissa. Haastatteluihin osallistui kolme työtiimiä, joissa jokaisessa oli kolme var-haiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimusainesto litteroitiin ja analysoitiin.
Tulokset osoittivat, että kaikki haastateltavat pitivät lapsen yksilöllistä huomioimista erittäin tärkeänä ja pienryhmätoiminta on keskeinen keino, jolla siihen voidaan vaikuttaa. Pienryhmätoiminnassa nähtiin monia etuja, kuten melu vähenee ja työntekijöiden on helpompi havainnoida lapsia. Pienryhmätoiminnan haasteina pidettiin tiloja, tiedonkulkua sekä ajan riittämättömyyttä. Toimivan pienryhmätoiminnan edellytyksenä haastateltavat pitivät toimivaa ja yhteistyökykyistä työyhteisöä sekä työntekijöiden sitoutumista työhön. The object of this research is to clarify how small group activities are carried out in a kindergarten. This research focuses on the benefits and challenges of small group activities and tries to find out whether small group activities support the individual noticing of a child. The theoretical framework consists of three parts: early childhood education, child development and small group activities.
This is a qualitative research and the empirical material was collected through focus group interviews. The interviews were held in February 2014 in a kindergarten in Turku. The interviews were held in three groups and all groups consisted of three early childhood education professionals. The material was then transcribed and analyzed.
Based on the research findings individual noticing is essential and small group activities are in a key position in successful individual noticing. The main benefits of the small group activities were the decreasing volume in the kindergarten and professionals find it easier to observe the children. The main challenges consisted of lack of space, information flow and lack of time. The findings suggest that successful small group activities need a functioning and cooperative workplace and professionals’ commitment to their work.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa selvitettiin täsmäryhmähaastatteluiden avulla varhaiskasvattajien näkemyksiä aiheesta. Haastattelut tehtiin helmikuussa 2014 yhdessä turkulaisessa päiväkodissa. Haastatteluihin osallistui kolme työtiimiä, joissa jokaisessa oli kolme var-haiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimusainesto litteroitiin ja analysoitiin.
Tulokset osoittivat, että kaikki haastateltavat pitivät lapsen yksilöllistä huomioimista erittäin tärkeänä ja pienryhmätoiminta on keskeinen keino, jolla siihen voidaan vaikuttaa. Pienryhmätoiminnassa nähtiin monia etuja, kuten melu vähenee ja työntekijöiden on helpompi havainnoida lapsia. Pienryhmätoiminnan haasteina pidettiin tiloja, tiedonkulkua sekä ajan riittämättömyyttä. Toimivan pienryhmätoiminnan edellytyksenä haastateltavat pitivät toimivaa ja yhteistyökykyistä työyhteisöä sekä työntekijöiden sitoutumista työhön.
This is a qualitative research and the empirical material was collected through focus group interviews. The interviews were held in February 2014 in a kindergarten in Turku. The interviews were held in three groups and all groups consisted of three early childhood education professionals. The material was then transcribed and analyzed.
Based on the research findings individual noticing is essential and small group activities are in a key position in successful individual noticing. The main benefits of the small group activities were the decreasing volume in the kindergarten and professionals find it easier to observe the children. The main challenges consisted of lack of space, information flow and lack of time. The findings suggest that successful small group activities need a functioning and cooperative workplace and professionals’ commitment to their work.