Laukaan retkiratsujen markkinointiviestinnän kehittäminen
Varjo, Niina (2014)
Varjo, Niina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219085
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Laukaan retkiratsujen markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä elämysmatkailuun. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän keinoihin ja suunnitteluprosessiin erityisesti pk-yrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli haastatella Laukaan retkiratsujen asiakkaita markkinointiviestintään liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee elämysmatkailun elementtejä sekä maastoratsastusta. Lisäksi teoria käsittelee elämysmatkailua asiakkaiden ja palveluntuottajan näkökulmasta. Opinnäytetyön toisessa teoriaosuudessa käsitellään pk-yritykselle sopivia markkinointiviestinnän keinoja. Aluksi teoriassa käsitellään markkinointiviestinnän periaatteita ja lopuksi esitellään pk-yritykselle sopivia keinoja, kuten esimerkiksi sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen, tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastatteluun osallistui 10 haastateltavaa, jotka olivat ikähaarukaltaan n. 15–40-vuotiaita naisia. Haastattelut suoritettiin helmi–maaliskuussa 2014 Laukaan retkiratsujen tiloissa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kaikki haastateltavat ovat tyytyväisiä Laukaan retkiratsujen palveluihin ja olisivat valmiita tulemaan tallille uudelleen. Lisäksi tutkimuksissa selvisi, että erilaiset sähköiset markkinointiviestinnän keinot sopisivat suurimmalle osalle haastateltavista ja haastateltavat haluaisivat olla yhteyksissä talliin jatkossakin. Teemahaastatteluista ilmeni myös, että suurimpia sähköisiä kanavia haastateltavien tavoittamiseen olisi tallin Facebook-sivut tai tallin oma blogi liitettynä tallin omiin kotisivuihin.
Teemahaastatteluissa ilmeni monia markkinointiviestintään liittyviä seikkoja, kuten esimerkiksi kotisivujen merkitys uusille asiakkaille ja hyvän palvelun suosittelu eteenpäin puskaradiota käyttäen. Lisäksi teemahaastatteluissa ilmeni, että eriikäiset haastateltavat käyttävät erilaisia verkkomarkkinointiin liittyviä kanavia, esimerkiksi nuorimmat lukevat blogeja, ja keski-ikäiset käyttävät Facebookia.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee elämysmatkailun elementtejä sekä maastoratsastusta. Lisäksi teoria käsittelee elämysmatkailua asiakkaiden ja palveluntuottajan näkökulmasta. Opinnäytetyön toisessa teoriaosuudessa käsitellään pk-yritykselle sopivia markkinointiviestinnän keinoja. Aluksi teoriassa käsitellään markkinointiviestinnän periaatteita ja lopuksi esitellään pk-yritykselle sopivia keinoja, kuten esimerkiksi sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen, tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastatteluun osallistui 10 haastateltavaa, jotka olivat ikähaarukaltaan n. 15–40-vuotiaita naisia. Haastattelut suoritettiin helmi–maaliskuussa 2014 Laukaan retkiratsujen tiloissa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kaikki haastateltavat ovat tyytyväisiä Laukaan retkiratsujen palveluihin ja olisivat valmiita tulemaan tallille uudelleen. Lisäksi tutkimuksissa selvisi, että erilaiset sähköiset markkinointiviestinnän keinot sopisivat suurimmalle osalle haastateltavista ja haastateltavat haluaisivat olla yhteyksissä talliin jatkossakin. Teemahaastatteluista ilmeni myös, että suurimpia sähköisiä kanavia haastateltavien tavoittamiseen olisi tallin Facebook-sivut tai tallin oma blogi liitettynä tallin omiin kotisivuihin.
Teemahaastatteluissa ilmeni monia markkinointiviestintään liittyviä seikkoja, kuten esimerkiksi kotisivujen merkitys uusille asiakkaille ja hyvän palvelun suosittelu eteenpäin puskaradiota käyttäen. Lisäksi teemahaastatteluissa ilmeni, että eriikäiset haastateltavat käyttävät erilaisia verkkomarkkinointiin liittyviä kanavia, esimerkiksi nuorimmat lukevat blogeja, ja keski-ikäiset käyttävät Facebookia.