Pohjois-Suomen Erämessujen kehittäminen
Paukkeri, Petteri; Verronen, Matti (2014)
Paukkeri, Petteri
Verronen, Matti
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229299
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi Pohjois-Suomen Erämessut. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Erämessuilla kävijöiden asiakastyytyväisyyttä ja saada toteuttamiskelpoisia kehitysehdotuksia tuleville messuille. Saatujen tutkimustulosten perusteella pohdittiin, kuinka messuja ja messukokemusta voitaisiin kehittää entistä paremmaksi.
Johdannossa käsitellään lyhyesti Pohjois-Suomen Erämessuja. Teoriaosuudessa aluksi käydään läpi messuja yleisesti, jonka jälkeen käsitellään palvelun laatua ja sen merkitystä asiakastyytyväisyyteen. Tietoperustassa käsittelemme myös, kuinka luodaan elämykselliset puitteet tuotteelle tai palvelulle elämyskolmio-mallia hyväksikäyttäen.
Tutkimus suoritettiin käyttäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Asiakastyytyväisyystutkimus eli työn kvantitatiivinen osuus toteutettiin strukturoituina haastatteluina Erämessuilla 23.-25.5.2013. Kvalitatiivinen osuus työstä toteutettiin tekemällä teemahaastattelu kahdelle elämysten parissa työskentelevälle henkilölle.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat olivat pääosin messuihin tyytyväisiä ja suurin osa aikoi osallistua seuraaville Erämessuille. Messujen asiakkaille parhaiten mieleen jäivät toiminnalliset kokemukset ja esitykset. Messukokemuksesta voisi luoda elämyksellisemmän tuomalla pääteemat selkeämmin esille messualueella. Näytteilleasettajat voisi sijoittaa teema-alueittain messualueelle.
Johdannossa käsitellään lyhyesti Pohjois-Suomen Erämessuja. Teoriaosuudessa aluksi käydään läpi messuja yleisesti, jonka jälkeen käsitellään palvelun laatua ja sen merkitystä asiakastyytyväisyyteen. Tietoperustassa käsittelemme myös, kuinka luodaan elämykselliset puitteet tuotteelle tai palvelulle elämyskolmio-mallia hyväksikäyttäen.
Tutkimus suoritettiin käyttäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Asiakastyytyväisyystutkimus eli työn kvantitatiivinen osuus toteutettiin strukturoituina haastatteluina Erämessuilla 23.-25.5.2013. Kvalitatiivinen osuus työstä toteutettiin tekemällä teemahaastattelu kahdelle elämysten parissa työskentelevälle henkilölle.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat olivat pääosin messuihin tyytyväisiä ja suurin osa aikoi osallistua seuraaville Erämessuille. Messujen asiakkaille parhaiten mieleen jäivät toiminnalliset kokemukset ja esitykset. Messukokemuksesta voisi luoda elämyksellisemmän tuomalla pääteemat selkeämmin esille messualueella. Näytteilleasettajat voisi sijoittaa teema-alueittain messualueelle.