Cultural challenges for Finnish SME’s when breaking into the U.S. market
Somerharju, Heli; Rinne, Tuukka (2014)
Somerharju, Heli
Rinne, Tuukka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229452
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat yhdysvaltalaisen ja suomalaisen liiketapakulttuurin erot sekä miten ne vaikuttavat suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymiseen Yhdysvalloissa. Tutkimus keskittyy erityisesti markkinoille murtautumisen vaiheeseen. Tavoitteena on tuottaa arvokasta tietoa suomalaisille pk-yrityksille, jotka suunnittelevat vientiä Yhdysvaltain markkinoille, sekä pohtia mahdollisia ratkaisuja prosessissa esiintyviin ongelmatilanteisiin.
Opinnäytetyön teoriapohjana käytettiin kulttuurin osalta Geert Hofsteden ja Fons Trompenaarsin kulttuuriteorioita ja näiden pohjalta vertailtiin Suomen ja Yhdysvaltojen yrityskulttuureja. Kansainvälistymisen teoriana käytettiin Uppsala-mallia sekä muita laaja-alaisia lähteitä jotka käsittelevät yritysten kansainvälistymistä.
Kvalitatiivinen tutkimus tehtiin vuoden 2014 kevään aikana ja tutkimusta varten haastateltiin viittä liike-elämässä toimivaa ja Yhdysvaltain liiketapakulttuuria hyvin tuntevaa henkilöä. Haastateltavista henkilöistä kolme on toiminut suomalaisissa pk-yrityksissä jotka ovat toimineet Yhdysvaltojen markkinoilla. Kaksi haastateltavista toimii Suomen Yhdysvaltain suurlähetystön kaupallisella osastolla. Haastattelun tyyppinä oli teemahaastattelu, jonka rakennetta muokattiin kutakin tapausta varten sopivaksi. Neljä haastatteluista tehtiin kasvotusten ja yksi sähköpostitse.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurimmat haasteet suomalaisille yrityksille Yhdysvalloissa liittyvät rohkeuteen, sosiaalisiin taitoihin ja markkinointiin. Tuloksista kävi myös ilmi, että segmentointi on Yhdysvaltain kaltaisessa valtavassa maassa ensiluokkaisen tärkeää. Henkilökohtaiset suhteet ja verkostot ovat erittäin tärkeitä Yhdysvalloissa ja ilman niitä on hyvin vaikeaa menestyä. Osavaltioiden välillä ilmenee suuria eroja liiketapakulttuurissa. Kaikki haastateltavat korostivat erityisesti positiivisen ”go for it” -asenteen ja yritteliäisyyden tärkeyttä. Tuloksista kävi ilmi, että Yhdysvallat on kokonaisuudessaan kulttuuriltaan lähellä Suomena ja suomalaisen yrityksen on helpompi menestyä siellä kuin esimerkiksi Kiinan tai Venäjän markkinoilla.
Opinnäytetyön teoriapohjana käytettiin kulttuurin osalta Geert Hofsteden ja Fons Trompenaarsin kulttuuriteorioita ja näiden pohjalta vertailtiin Suomen ja Yhdysvaltojen yrityskulttuureja. Kansainvälistymisen teoriana käytettiin Uppsala-mallia sekä muita laaja-alaisia lähteitä jotka käsittelevät yritysten kansainvälistymistä.
Kvalitatiivinen tutkimus tehtiin vuoden 2014 kevään aikana ja tutkimusta varten haastateltiin viittä liike-elämässä toimivaa ja Yhdysvaltain liiketapakulttuuria hyvin tuntevaa henkilöä. Haastateltavista henkilöistä kolme on toiminut suomalaisissa pk-yrityksissä jotka ovat toimineet Yhdysvaltojen markkinoilla. Kaksi haastateltavista toimii Suomen Yhdysvaltain suurlähetystön kaupallisella osastolla. Haastattelun tyyppinä oli teemahaastattelu, jonka rakennetta muokattiin kutakin tapausta varten sopivaksi. Neljä haastatteluista tehtiin kasvotusten ja yksi sähköpostitse.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurimmat haasteet suomalaisille yrityksille Yhdysvalloissa liittyvät rohkeuteen, sosiaalisiin taitoihin ja markkinointiin. Tuloksista kävi myös ilmi, että segmentointi on Yhdysvaltain kaltaisessa valtavassa maassa ensiluokkaisen tärkeää. Henkilökohtaiset suhteet ja verkostot ovat erittäin tärkeitä Yhdysvalloissa ja ilman niitä on hyvin vaikeaa menestyä. Osavaltioiden välillä ilmenee suuria eroja liiketapakulttuurissa. Kaikki haastateltavat korostivat erityisesti positiivisen ”go for it” -asenteen ja yritteliäisyyden tärkeyttä. Tuloksista kävi ilmi, että Yhdysvallat on kokonaisuudessaan kulttuuriltaan lähellä Suomena ja suomalaisen yrityksen on helpompi menestyä siellä kuin esimerkiksi Kiinan tai Venäjän markkinoilla.