TOY-työssäoppiminen yrittäjänä : Ammatillisen oppimisen ja yrittäjyyden oppimisen yhdistävän mallin kehittäminen ammatillisen toisen asteen koulutukseen
Erkko, Minna (2014)
Erkko, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229423
Tiivistelmä
Oppimisen paradigma on muutoksessa kohti elävän verkoston mallia. Muutokseen vaikuttavat ammatillisen koulutuksen ja sen yrittäjyyskasvatuksen uudet haasteet. Muutos vaikuttaa oppimisen pedagogiikan vaatimuksiin ja opettajan ammattikuvaan. Opinnäytetyön tavoite on vaikuttaa muutoksen suuntaan omalta osaltaan.
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda uudenlaisen yrittäjyyden oppimisen ja ammatillisen oppimisen yhdistävä työssäoppimisen malli. Työssä kuvattiin TOY-työssäoppiminen yrittäjänä -malli ja sen kehittämisprosessin tuotoksia. Mallin syntymisen mahdollistaneita laajempia vaikuttimia ja pitkäjänteistä kehittämistyötä pohdittiin. Mallia tarkasteltiin suhteessa ammatillisen oppimisen ja työssäoppimisen kehittymiseen sekä arvioitiin sen soveltuvuutta eri oppilaitosympäristöihin.
TOY-mallissa ammatillinen työssäoppiminen suoritetaan oppilaitosten yhteydessä toimivissa osuuskunnissa, joissa opiskelijat tekevät oman ammattialansa asiakasprojekteja yrittäjämäisesti. Opiskelijat osallistuvat tiimioppimisen menetelmin toteutettavaan yhteisölliseen yrittäjyysvalmennukseen työssäoppimisen ajan.
Opinnäytetyö oli hankesuuntautunut toimintatutkimus. Se perustui opettajien tekemien TOY-valmennuspilottien ja yhteisten tapaamisten reflektoivan vuorovaikutuksen vuorotteluun. Tutkimuksen aineistona olivat laajan oppilaitosverkoston toteuttamien yrittäjyyskasvatuksen kehittämishankkeiden suunnitelmat, raportit ja tulokset sekä hankkeisiin osallistuneiden toimijoiden kohdennetut kyselyt. Hankkeita olivat HOPE-hanke, TOY-kehittämishankkeet I ja II sekä TOY-verkostohanke.
Tuloksia oli tekemässä10 koulutuksen järjestäjää ja 31 ammatillista opettajaa eli TOY-valmentajaa. He valmensivat 55 TOY-ryhmää, joissa oli 658 opiskelijaa yli 20 eri alalta. Heidän kokemuksensa näkyvät TOY-mallin sisällöissä. Lisäksi aineistoa tuotettiin TOY-kehittämisfoorumeissa, joihin osallistui 175 opettajaa ja TOY-käyttöönottovalmennuksissa, joissa oli mukana 45 opettajaa. TOY-malli on juurtunut useisiin oppilaitoksiin osaksi arkea.
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda uudenlaisen yrittäjyyden oppimisen ja ammatillisen oppimisen yhdistävä työssäoppimisen malli. Työssä kuvattiin TOY-työssäoppiminen yrittäjänä -malli ja sen kehittämisprosessin tuotoksia. Mallin syntymisen mahdollistaneita laajempia vaikuttimia ja pitkäjänteistä kehittämistyötä pohdittiin. Mallia tarkasteltiin suhteessa ammatillisen oppimisen ja työssäoppimisen kehittymiseen sekä arvioitiin sen soveltuvuutta eri oppilaitosympäristöihin.
TOY-mallissa ammatillinen työssäoppiminen suoritetaan oppilaitosten yhteydessä toimivissa osuuskunnissa, joissa opiskelijat tekevät oman ammattialansa asiakasprojekteja yrittäjämäisesti. Opiskelijat osallistuvat tiimioppimisen menetelmin toteutettavaan yhteisölliseen yrittäjyysvalmennukseen työssäoppimisen ajan.
Opinnäytetyö oli hankesuuntautunut toimintatutkimus. Se perustui opettajien tekemien TOY-valmennuspilottien ja yhteisten tapaamisten reflektoivan vuorovaikutuksen vuorotteluun. Tutkimuksen aineistona olivat laajan oppilaitosverkoston toteuttamien yrittäjyyskasvatuksen kehittämishankkeiden suunnitelmat, raportit ja tulokset sekä hankkeisiin osallistuneiden toimijoiden kohdennetut kyselyt. Hankkeita olivat HOPE-hanke, TOY-kehittämishankkeet I ja II sekä TOY-verkostohanke.
Tuloksia oli tekemässä10 koulutuksen järjestäjää ja 31 ammatillista opettajaa eli TOY-valmentajaa. He valmensivat 55 TOY-ryhmää, joissa oli 658 opiskelijaa yli 20 eri alalta. Heidän kokemuksensa näkyvät TOY-mallin sisällöissä. Lisäksi aineistoa tuotettiin TOY-kehittämisfoorumeissa, joihin osallistui 175 opettajaa ja TOY-käyttöönottovalmennuksissa, joissa oli mukana 45 opettajaa. TOY-malli on juurtunut useisiin oppilaitoksiin osaksi arkea.