KOULUUN! : Esikoululaisten pienryhmätoiminta kielellisten valmiuksien ja koulunkäynnin aloituksen tukijana
Ekonsalo, Hanna; Aalto, Elisa (2009)
Ekonsalo, Hanna
Aalto, Elisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225812
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Aalto, Elisa & Ekonsalo, Hanna. Kouluun! Esikoululaisten pienryhmätoiminta kielellisten valmiuksien ja koulunkäynnin aloituksen tukijana. Helsinki, syksy 2009, 83 s., 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan pätevyys.
Opinnäytetyömme liittyi Kodin ja koulun yhteistyö -hankkeeseen, jonka tavoit-teena oli peruskoulunsa aloittavien lasten kasvuolosuhteiden tukeminen. Hankkeen puitteissa toteutimme neljälle esikoululaiselle pienryhmätoimintaa Mellunmäen ala-asteella keväällä 2007 kahdeksan viikon ajan. Pääpaino ryhmätoiminnassamme oli esikoululaisten kielellisten valmiuksien kehittäminen ja koulunkäynnin aloittamisen tukeminen tutustuttamalla lapsia jo ennalta tulevaan kouluympäristöön. Avainasemassa oli myös vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö ja toiminnan arviointi.
Opinnäytetyömme on toimintatutkimuksellinen tapaustutkimus, ja se sisältää myös produktion ja laadullisen tutkimuksen piirteitä. Aineistomme koostuu kie-lentason arviointitesteistä, opettajien haastattelusta, vanhemmille lähetetystä palautelomakekyselystä, lasten arvioista ja lasten itsearvioinneista sekä omista havainnoistamme. Analyysi tehtiin sisällön analyysin avulla sekä vertailemalla lasten kehittymistä ryhmätoiminnan aikana. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti. Ryhmätoiminnassa hyödynsimme toiminnallisia menetelmiä, joita toteutimme ryhmä- ja yksilöharjoitusten muodossa. Työstimme toiminnasta kansion, jota opiskelijat ja opettajat voivat työssään hyödyntää ja kehittää edelleen.
Tulokset osoittivat, että jokaisen lapsen kielelliset valmiudet olivat kehittyneet kevään aikana. Lasten koulunkäynnin aloittaminen helpottuu, kun lapsi on jo ennalta saanut pienryhmässä tutustua tulevaan kouluympäristöön. Pienryhmätoiminta saattoi myös osaltaan vaikuttaa erityisopetuksen tarpeen vähenemiseen. Lapsilta ja vanhemmilta saatu positiivinen palaute antoi viitteitä ryhmätoiminnan hyödyllisyydestä sekä sen jatkamisesta ja kehittämisestä edelleen. Lapsen kasvu ja kehittyminen on kuitenkin esikouluiässä nopeaa ja kehitykseen vaikuttavat monet seikat, joten yksinkertaistaen ei voida todeta, että ainoastaan ryhmätoiminta vaikutti lapsen kielellisten valmiuksien ja muiden kouluvalmiuksien kehittymiseen. Kouluun tutustuminen jo ennalta sekä pienessä ryhmässä harjoitteleminen oli kuitenkin jokaiselle ryhmän lapselle tärkeää ja hyödyllistä koulunkäynnin aloituksen ja koulunkäynnin sujumisen kannalta.
Asiasanat: kielellinen kehitys, esikoululaiset, koulunkäynti, koulutulokkaat, kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus
Aalto, Elisa & Ekonsalo, Hanna. Kouluun! Esikoululaisten pienryhmätoiminta kielellisten valmiuksien ja koulunkäynnin aloituksen tukijana. Helsinki, syksy 2009, 83 s., 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan pätevyys.
Opinnäytetyömme liittyi Kodin ja koulun yhteistyö -hankkeeseen, jonka tavoit-teena oli peruskoulunsa aloittavien lasten kasvuolosuhteiden tukeminen. Hankkeen puitteissa toteutimme neljälle esikoululaiselle pienryhmätoimintaa Mellunmäen ala-asteella keväällä 2007 kahdeksan viikon ajan. Pääpaino ryhmätoiminnassamme oli esikoululaisten kielellisten valmiuksien kehittäminen ja koulunkäynnin aloittamisen tukeminen tutustuttamalla lapsia jo ennalta tulevaan kouluympäristöön. Avainasemassa oli myös vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö ja toiminnan arviointi.
Opinnäytetyömme on toimintatutkimuksellinen tapaustutkimus, ja se sisältää myös produktion ja laadullisen tutkimuksen piirteitä. Aineistomme koostuu kie-lentason arviointitesteistä, opettajien haastattelusta, vanhemmille lähetetystä palautelomakekyselystä, lasten arvioista ja lasten itsearvioinneista sekä omista havainnoistamme. Analyysi tehtiin sisällön analyysin avulla sekä vertailemalla lasten kehittymistä ryhmätoiminnan aikana. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti. Ryhmätoiminnassa hyödynsimme toiminnallisia menetelmiä, joita toteutimme ryhmä- ja yksilöharjoitusten muodossa. Työstimme toiminnasta kansion, jota opiskelijat ja opettajat voivat työssään hyödyntää ja kehittää edelleen.
Tulokset osoittivat, että jokaisen lapsen kielelliset valmiudet olivat kehittyneet kevään aikana. Lasten koulunkäynnin aloittaminen helpottuu, kun lapsi on jo ennalta saanut pienryhmässä tutustua tulevaan kouluympäristöön. Pienryhmätoiminta saattoi myös osaltaan vaikuttaa erityisopetuksen tarpeen vähenemiseen. Lapsilta ja vanhemmilta saatu positiivinen palaute antoi viitteitä ryhmätoiminnan hyödyllisyydestä sekä sen jatkamisesta ja kehittämisestä edelleen. Lapsen kasvu ja kehittyminen on kuitenkin esikouluiässä nopeaa ja kehitykseen vaikuttavat monet seikat, joten yksinkertaistaen ei voida todeta, että ainoastaan ryhmätoiminta vaikutti lapsen kielellisten valmiuksien ja muiden kouluvalmiuksien kehittymiseen. Kouluun tutustuminen jo ennalta sekä pienessä ryhmässä harjoitteleminen oli kuitenkin jokaiselle ryhmän lapselle tärkeää ja hyödyllistä koulunkäynnin aloituksen ja koulunkäynnin sujumisen kannalta.
Asiasanat: kielellinen kehitys, esikoululaiset, koulunkäynti, koulutulokkaat, kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus