MAAN ÄÄRIIN ASTI : Lähetysoppitunnit
Ojala, Antti (2014)
Ojala, Antti
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239586
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä toiminnallisilla menetelmillä lähetystyötä sekä Ylivieskan seurakunnan nimikkokohteita ja –lähettejä. Toisena tavoitteena oli tuottaa valmis tuntisuunnitelma ja materiaalia, jotka auttavat lähetyssihteeriä työssään. Suunnittelin oppitunnit alakoulun 4.-6.-luokkalaisille.
Oppitunnit toteutettiin kahdella alakoululla. Ensimmäisellä kokeilukerralla havaittiin, että työssä toteutettu rumpuaskartelu oli syytä muuttaa helpommin toteutettavaksi. Lisäksi käännöstehtävässä oli liian vähän kirjoitustilaa. Toisella kerralla nämä epäkohdat oli korjattu.
Palautteiden ja havaintojen perusteella tehtävät sopivat aiheeseen, mutta vaativat muutoksia käytännön järjestelyissä sekä tehtävien järjestyksen muuttamista tuntisuunnitelmassa, jotta kokonaisuus toimisi. Käytännön kokeilujen avulla saatiin selville tarvittavat muutokset, jotta tuntisuunnitelmasta saatiin toimiva. Toiminnallisten menetelmien avulla lasten oli helpompi ymmärtää auttamistyön merkitys sekä asettua hädän alla elävien lasten rooliin.
Oppitunnit toteutettiin kahdella alakoululla. Ensimmäisellä kokeilukerralla havaittiin, että työssä toteutettu rumpuaskartelu oli syytä muuttaa helpommin toteutettavaksi. Lisäksi käännöstehtävässä oli liian vähän kirjoitustilaa. Toisella kerralla nämä epäkohdat oli korjattu.
Palautteiden ja havaintojen perusteella tehtävät sopivat aiheeseen, mutta vaativat muutoksia käytännön järjestelyissä sekä tehtävien järjestyksen muuttamista tuntisuunnitelmassa, jotta kokonaisuus toimisi. Käytännön kokeilujen avulla saatiin selville tarvittavat muutokset, jotta tuntisuunnitelmasta saatiin toimiva. Toiminnallisten menetelmien avulla lasten oli helpompi ymmärtää auttamistyön merkitys sekä asettua hädän alla elävien lasten rooliin.