SINÄ VOIT OLLA ENKELI : Draamaesitys koulukiusaamisesta alakouluikäisille
Riutta, Annukka; Pelimanni, Karoliina (2014)
Riutta, Annukka
Pelimanni, Karoliina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229247
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyönämme draamaesityksen koulukiusaamisesta Ylivieskan alakouluille. Opinnäytetyömme hankkeistajana toimi Ylivieskan kaupunki. Draamaesityksen tarkoituksena oli kertoa koulukiusaamisesta ja sen vaikutuksista alakouluikäisille.
Toteutimme esityksen kolmelle Ylivieskan alakoululle. Yhteensä katsojia oli lähes 500.
Kokonaisuudessaan esitykset onnistuivat toivotulla tavalla. Haastetta opinnäytetyöhön toi kahdestaan esitettävän draamaesityksen luominen sopivaksi kohderyhmän laajalle ikähaarukalle. Draama esitettiin pantomiimina, joka toi lisähaastetta esittämisen lisäksi myös esityksen ymmärtämiseen. Haasteista huolimatta saimme luotua ymmärrettävän ja puhuttelevan esityksen, joka soveltui alakouluikäisille aina esikouluikäisestä kuudesluokkalaiseen asti. Esityksestä saamamme palaute oli suurimmaksi osaksi positiivista, mutta saimme myös muutamia kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön teoriaosat käsittelevät koulukiusaamista ja draamaa yleisellä tasolla. Kirjallisessa osuudessa olemme teorian lisäksi kuvanneet tarkasti draamaesityksemme tarinan sekä sen kehittymisvaiheet. Arviointi kertoo työmme onnistumisesta oppilailta ja opettajilta keräämämme palautteen sekä esityksen itsearvioinnin perusteella.
Opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden suunnittelimme ja toteutimme yhdessä. Kirjallisessa osuudessa Annukka vastasi luvuista 3, 5.1 ja 5.2. Karoliina vastasi luvuista 2, 5.3, 6.1, 6.2 ja 6.3. Loput kirjallisesta osuudesta kirjoitimme yhdessä.
Toteutimme esityksen kolmelle Ylivieskan alakoululle. Yhteensä katsojia oli lähes 500.
Kokonaisuudessaan esitykset onnistuivat toivotulla tavalla. Haastetta opinnäytetyöhön toi kahdestaan esitettävän draamaesityksen luominen sopivaksi kohderyhmän laajalle ikähaarukalle. Draama esitettiin pantomiimina, joka toi lisähaastetta esittämisen lisäksi myös esityksen ymmärtämiseen. Haasteista huolimatta saimme luotua ymmärrettävän ja puhuttelevan esityksen, joka soveltui alakouluikäisille aina esikouluikäisestä kuudesluokkalaiseen asti. Esityksestä saamamme palaute oli suurimmaksi osaksi positiivista, mutta saimme myös muutamia kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön teoriaosat käsittelevät koulukiusaamista ja draamaa yleisellä tasolla. Kirjallisessa osuudessa olemme teorian lisäksi kuvanneet tarkasti draamaesityksemme tarinan sekä sen kehittymisvaiheet. Arviointi kertoo työmme onnistumisesta oppilailta ja opettajilta keräämämme palautteen sekä esityksen itsearvioinnin perusteella.
Opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden suunnittelimme ja toteutimme yhdessä. Kirjallisessa osuudessa Annukka vastasi luvuista 3, 5.1 ja 5.2. Karoliina vastasi luvuista 2, 5.3, 6.1, 6.2 ja 6.3. Loput kirjallisesta osuudesta kirjoitimme yhdessä.