Ohjelmistotuotanto mobiililaitteille
Lindholm, Otto (2014)
Lindholm, Otto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239562
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkitaan ohjelmistotuotantoa mobiililaitteille niin sovellusten kuin myös pelien tuotannossa. Työssä keskitytään Android-käyttöjärjestelmään ja tutkitaan sekä vertaillaan erilaisia vaihtoehtoja niin työkalujen kuin myös menetelmien saralta.
Aluksi esitellään kehitysympäristö ja työkalut sekä niiden asentaminen ohjelmistotuotantoa varten. Tämän jälkeen esitellään ja vertaillaan uusimpia työkaluja ja menetelmiä toisiinsa sekä niiden soveltuvuutta ohjelmistotuotantoon Androidille.
Työ on jaettu mobiilikehitykseen ja pelikehitykseen. Mobiilikehityksen osuudessa tutkitaan ja vertaillaan natiivia sovelluskehitystä HTML5-monialustakehitykseen ja tämän lisäksi tutustutaan hybridisovelluksiin. Sovelluskehityksessä toteutetaan natiivisovellus sekä HTML5-sovellus.
Pelikehityksen osuudessa esitellään pelikehityksen prosessi, vertaillaan Unity3D- ja LibGDX-ohjelmistoa sekä niiden soveltuvuutta 2D-pelien (2.5D) kehitykseen. Pelikehityksessä luodaan peleistä aluksi pari prototyyppiä, joilla testataan pelimekaniikkaa ja tämän jälkeen keskitytään pelin paranteluun ja visuaalisuuteen. Viimeiseksi esitellään sovellusten julkaisuprosessi Google Play -sovelluskaupassa ja erilaiset ansaintamenetelmät sekä markkinointikeinot.
Aluksi esitellään kehitysympäristö ja työkalut sekä niiden asentaminen ohjelmistotuotantoa varten. Tämän jälkeen esitellään ja vertaillaan uusimpia työkaluja ja menetelmiä toisiinsa sekä niiden soveltuvuutta ohjelmistotuotantoon Androidille.
Työ on jaettu mobiilikehitykseen ja pelikehitykseen. Mobiilikehityksen osuudessa tutkitaan ja vertaillaan natiivia sovelluskehitystä HTML5-monialustakehitykseen ja tämän lisäksi tutustutaan hybridisovelluksiin. Sovelluskehityksessä toteutetaan natiivisovellus sekä HTML5-sovellus.
Pelikehityksen osuudessa esitellään pelikehityksen prosessi, vertaillaan Unity3D- ja LibGDX-ohjelmistoa sekä niiden soveltuvuutta 2D-pelien (2.5D) kehitykseen. Pelikehityksessä luodaan peleistä aluksi pari prototyyppiä, joilla testataan pelimekaniikkaa ja tämän jälkeen keskitytään pelin paranteluun ja visuaalisuuteen. Viimeiseksi esitellään sovellusten julkaisuprosessi Google Play -sovelluskaupassa ja erilaiset ansaintamenetelmät sekä markkinointikeinot.