Asiakashankinnan kehittäminen kiinteistönvälityksessä : case Kiinteistöpointti Oy LKV
Saarinen, Hanna (2014)
Saarinen, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239595
Tiivistelmä
Kiinteistönvälitysalalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Asuntokaupan hidastumisen vuoksi kilpailu on entistä kovempaa ja toimeksiannoista on pulaa. Alalla tapahtuneet muutokset ovat tuoneet oman haasteensa kiinteistönvälittäjien toimintaan. Toimeksiantoja olisi saatava lisää, mutta miten?
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista kiinteistönvälitystoimistojen asiakashankinta on tällä hetkellä ja miten toimeksiantaja Kiinteistöpointti Oy LKV:n asiakashankintaa voitaisiin kehittää. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten Kiinteistöpointti Oy LKV voisi hyödyntää internetiä ja sosiaalista mediaa markkinoinnissa ja asiakashankinnassa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään markkinoinnin teoriaa ja perehdytään markkinoinnin ja mainonnan tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tarkastellaan myös markkinointia sosiaalisessa mediassa. Teoriaosan toisessa kappaleessa käydään läpi asiakkuudenhallintaa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella tehtiin runko teemahaastattelua varten. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemään erikokoisissa kiinteistönvälitystoimistoissa työskentelevää kiinteistönvälittäjää, sekä referenssiryhmänä lähiaikoina asuntonsa myyneitä henkilöitä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että internetillä on entistä suurempi merkitys markkinoinnissa ja asiakashankinnassa. Koska potentiaaliset asiakkaat ovat siirtyneet internetiin ja sosiaaliseen mediaan, on mentävä perässä, jos haluaa saada heidän huomionsa. Asiakkuudenhallinnan avulla voidaan varmistaa asiakastyytyväisyys ja saada uskollisia asiakkaita. Myös markkinoinnissa on mahdollista hyödyntää asiakkuudenhallintaa ja asiakastietokantaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista kiinteistönvälitystoimistojen asiakashankinta on tällä hetkellä ja miten toimeksiantaja Kiinteistöpointti Oy LKV:n asiakashankintaa voitaisiin kehittää. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten Kiinteistöpointti Oy LKV voisi hyödyntää internetiä ja sosiaalista mediaa markkinoinnissa ja asiakashankinnassa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään markkinoinnin teoriaa ja perehdytään markkinoinnin ja mainonnan tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tarkastellaan myös markkinointia sosiaalisessa mediassa. Teoriaosan toisessa kappaleessa käydään läpi asiakkuudenhallintaa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella tehtiin runko teemahaastattelua varten. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemään erikokoisissa kiinteistönvälitystoimistoissa työskentelevää kiinteistönvälittäjää, sekä referenssiryhmänä lähiaikoina asuntonsa myyneitä henkilöitä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että internetillä on entistä suurempi merkitys markkinoinnissa ja asiakashankinnassa. Koska potentiaaliset asiakkaat ovat siirtyneet internetiin ja sosiaaliseen mediaan, on mentävä perässä, jos haluaa saada heidän huomionsa. Asiakkuudenhallinnan avulla voidaan varmistaa asiakastyytyväisyys ja saada uskollisia asiakkaita. Myös markkinoinnissa on mahdollista hyödyntää asiakkuudenhallintaa ja asiakastietokantaa.