Moniammatillinen yhteistyö Lahden lastensuojelutoimistossa
Vuorela, Heidi; Hertman, Anu (2014)
Vuorela, Heidi
Hertman, Anu
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229477
Tiivistelmä
Tutkimus oli laadullinen opinnäytetyö, joka toteutettiin Lahden lastensuojelutoimistolle kevään 2014 aikana. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda näkyväksi Lahden lastensuojelutoimistossa tehtävää moniammatillista yhteistyötä ja tuoda esiin, miten yhteistyöllä voidaan hyödyttää lastensuojelun asiakkuudessa olevaa lasta.
Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä lastensuojelun alkuarvioinnin, avohuollon ja sijaishuollon työntekijöille. Kyselyssä käytettiin avoimia kysymyksiä sekä monivalintakysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Niiden tulokset on esitelty yhdistävien kategorioiden mukaisesti. Monivalintakysymyksillä selvitettiin työntekijöiden toiveita ja asenteita moniammatillista yhteistyötä kohtaan.
Tutkimus kartoitti tärkeimmät yhteistyötahot. Alkuarvioinnin tärkeimmiksi yhteistyötahoiksi nousivat koulut, päiväkodit ja nuorten psykiatrisen hoidon matalan kynnyksen arviointiyksikkö Sihti. Avohuollon tärkeimmiksi yhteistyötahoiksi koettiin koulut, lasten ja nuorten psykiatria sekä päihdehuolto. Sijaishuollossa tärkeimmiksi yhteistyötahoiksi nimettiin koulut, lasten ja nuorten psykiatria sekä sijaishuoltopaikat. Tuloksista on nähtävissä, että kaikki tiimit ovat yhteistyössä koulujen sekä mielenterveyspalveluiden kanssa. Lastensuojelutoimiston yhteistyöstä nousi esiin, että yhteistyötä tehdään eniten asiakkuuden siirtyessä tiimistä toiseen.
Tutkimustulokset toivat esiin, että moniammatillinen yhteistyö koetaan tärkeäksi ja asiakasta hyödyttäväksi. Moniammatillisen yhteistyön esteiksi koettiin tiedonkulun haasteet, yhteisen ajan puute, vaitiolovelvollisuus ja työntekijöiden vaihtuvuus. Moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi toivottiin yhteisiä koulutuksia yhteistyötahojen kanssa, säännöllisiä tapaamisia ja tutustumiskäyntejä. Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen parantaa asiakkaan asemaa ja vähentää samojen asioiden toistamista eri viranomaisille. Moniammatillinen yhteistyö myös vähentää työntekijöiden päällekkäisen työn tekemistä ja auttaa kohdentamaan oikeanlaisia palveluita sekä nopeuttaa palveluohjausta.
Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä lastensuojelun alkuarvioinnin, avohuollon ja sijaishuollon työntekijöille. Kyselyssä käytettiin avoimia kysymyksiä sekä monivalintakysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Niiden tulokset on esitelty yhdistävien kategorioiden mukaisesti. Monivalintakysymyksillä selvitettiin työntekijöiden toiveita ja asenteita moniammatillista yhteistyötä kohtaan.
Tutkimus kartoitti tärkeimmät yhteistyötahot. Alkuarvioinnin tärkeimmiksi yhteistyötahoiksi nousivat koulut, päiväkodit ja nuorten psykiatrisen hoidon matalan kynnyksen arviointiyksikkö Sihti. Avohuollon tärkeimmiksi yhteistyötahoiksi koettiin koulut, lasten ja nuorten psykiatria sekä päihdehuolto. Sijaishuollossa tärkeimmiksi yhteistyötahoiksi nimettiin koulut, lasten ja nuorten psykiatria sekä sijaishuoltopaikat. Tuloksista on nähtävissä, että kaikki tiimit ovat yhteistyössä koulujen sekä mielenterveyspalveluiden kanssa. Lastensuojelutoimiston yhteistyöstä nousi esiin, että yhteistyötä tehdään eniten asiakkuuden siirtyessä tiimistä toiseen.
Tutkimustulokset toivat esiin, että moniammatillinen yhteistyö koetaan tärkeäksi ja asiakasta hyödyttäväksi. Moniammatillisen yhteistyön esteiksi koettiin tiedonkulun haasteet, yhteisen ajan puute, vaitiolovelvollisuus ja työntekijöiden vaihtuvuus. Moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi toivottiin yhteisiä koulutuksia yhteistyötahojen kanssa, säännöllisiä tapaamisia ja tutustumiskäyntejä. Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen parantaa asiakkaan asemaa ja vähentää samojen asioiden toistamista eri viranomaisille. Moniammatillinen yhteistyö myös vähentää työntekijöiden päällekkäisen työn tekemistä ja auttaa kohdentamaan oikeanlaisia palveluita sekä nopeuttaa palveluohjausta.