Markkinointitutkimus sähköisen median ja printtimedian eroista : Helsingin Kotijoukkue Oy
Perämäki, Johanna (2014)
Perämäki, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229366
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mistä potentiaaliset asiakkaat löytävät pienen, yksityisen kiinteistönvälitysyrityksen. Sen selvittämiseksi luotiin markkinointitutkimus. Työn toimeksiantajana toimi Helsingin Kotijoukkue Oy. Haluttiin selvittää, mitä markkinointikanavaa kannattaa käyttää, kun markkinatilanne on haastava. Aineisto kerättiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla, joka lähetettiin Helsingin Kotijoukkueen vanhoille ja nykyisille asiakkaille keväällä 2014.
Teoriaosuudessa käsiteltiin asiantuntijapalveluiden markkinointiviestintää yleisesti sekä Helsingin Kotijoukkueen markkinointia ja nykyisiä mediavalintoja. Teoriassa käytiin myös läpi kiinteistönvälitysalan markkinointiin liittyviä lakeja ja eettisiä määräyksiä. Lisäksi työssä tarkasteltiin sähköistä ja perinteistä painettua mediaa markkinointikanavana. Lopuksi käsiteltiin myös kuluttajan käyttäytymistä. Empiirisessä osuudessa tutkimuksen tulokset luotiin kaavioiksi, jotka kuvasivat vastauksia tilastollisesti ja prosentuaalisesti. Opinnäytetyön viimeisessä luvussa tehtiin johtopäätökset ja arvioitiin tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimustulokset paljastivat, että nykypäivänä Internet on dominoiva markkinointikanava myös kiinteistönvälitysalalla. Tulosten mukaan asuntoja etsitään eniten Internetissä olevilta asuntoportaaleilta. Tutkimustulosten perusteella Helsingin Kotijoukkue Oy:n löytää parhaiten juuri näiltä Internet-sivustoilta. Lisäksi tulokset puolsivat Internetin olevan tärkein kohdemarkkinoinnin kanava.
Tulosten pohjalta mietittiin, mitä kehitysmahdollisuuksia Helsingin Kotijoukkueella on markkinoinnin suhteen. Tutkimuksesta saatu tieto tuki yrityksen tulevaisuuden markkinointisuunnitelmia. Toimeksiantaja sai siis kallisarvoista tietoa omilta asiakkailtaan sekä myös palautetta omasta toiminnastaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin asiantuntijapalveluiden markkinointiviestintää yleisesti sekä Helsingin Kotijoukkueen markkinointia ja nykyisiä mediavalintoja. Teoriassa käytiin myös läpi kiinteistönvälitysalan markkinointiin liittyviä lakeja ja eettisiä määräyksiä. Lisäksi työssä tarkasteltiin sähköistä ja perinteistä painettua mediaa markkinointikanavana. Lopuksi käsiteltiin myös kuluttajan käyttäytymistä. Empiirisessä osuudessa tutkimuksen tulokset luotiin kaavioiksi, jotka kuvasivat vastauksia tilastollisesti ja prosentuaalisesti. Opinnäytetyön viimeisessä luvussa tehtiin johtopäätökset ja arvioitiin tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimustulokset paljastivat, että nykypäivänä Internet on dominoiva markkinointikanava myös kiinteistönvälitysalalla. Tulosten mukaan asuntoja etsitään eniten Internetissä olevilta asuntoportaaleilta. Tutkimustulosten perusteella Helsingin Kotijoukkue Oy:n löytää parhaiten juuri näiltä Internet-sivustoilta. Lisäksi tulokset puolsivat Internetin olevan tärkein kohdemarkkinoinnin kanava.
Tulosten pohjalta mietittiin, mitä kehitysmahdollisuuksia Helsingin Kotijoukkueella on markkinoinnin suhteen. Tutkimuksesta saatu tieto tuki yrityksen tulevaisuuden markkinointisuunnitelmia. Toimeksiantaja sai siis kallisarvoista tietoa omilta asiakkailtaan sekä myös palautetta omasta toiminnastaan.