Park Hotel Käpylän perehdyttämiskansio
Markkanen, Merja (2014)
Markkanen, Merja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239635
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on perehdyttäminen ja perehdytykseen käytettävän talokansion tekeminen. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Park Hotel Käpylälle. Tietoperustan tarkoitus on tutustuttaa lukija teoriapohjalta perehdyttämiseen molempien osapuolien näkökulmista. Myös koko yrityksen edut on otettu huomioon. Tuotososan tarkoituksena on ollut luoda toimiva ja kattava talokansio toimeksiantajayritykselle, jolla muun muassa helpottaa uusien työntekijöiden ja harjoittelijoiden taloon perehdyttämistä ja työnopastusta.
Opinnäytetyö on produktityyppinen opinnäytetyö eli siinä on tuotettu konkreettinen teos, joka tässä on talokansio. Kansiossa esitellään talon henkilökunta pääpiirteittäin, hotellin historiaa, liiketoimintaa, eri osastojen tietoja, vuorokohtaisia ohjeita sekä muita kaikille kuuluvia tietoja. Se on suunnattu yrityksessä uusien henkilöiden perehdytykseen, mutta myös vanhoille työntekijöille muistikirjaksi.
Opinnäytetyön tietoperustaosiossa on käyty läpi perehdyttämiseen liittyvää teoriaa. Mitä ylipäänsä tarkoittaa perehdyttäminen ja siihen olennaisesti liittyvä työnopastus. Tar-kastellaan kysymyksiä kenelle perehdyttäminen kuuluu ja millainen on hyvä perehdyttäjä. Tietoperustassa esitellään myös mitä hyötyjä hyvästä perehdyttämisestä on niin yritykselle kuin perehdytettävälle.
Opinnäytetyö on syntynyt toimeksiantajayrityksessä työskentelyn ohella reilun vuoden aikana, välillä 2013–2014. Juuri ennen työn valmistumista keväällä 2014 kansiota testattiin vielä hotellissa olleilla harjoittelijoilla. Testauksen palautetta on käsitelty tietoperustan loppupuolella. Lopussa on myös pohdintoja koko opinnäytetyöprosessin tekemisestä ja sujumisesta.
Opinnäytetyö on produktityyppinen opinnäytetyö eli siinä on tuotettu konkreettinen teos, joka tässä on talokansio. Kansiossa esitellään talon henkilökunta pääpiirteittäin, hotellin historiaa, liiketoimintaa, eri osastojen tietoja, vuorokohtaisia ohjeita sekä muita kaikille kuuluvia tietoja. Se on suunnattu yrityksessä uusien henkilöiden perehdytykseen, mutta myös vanhoille työntekijöille muistikirjaksi.
Opinnäytetyön tietoperustaosiossa on käyty läpi perehdyttämiseen liittyvää teoriaa. Mitä ylipäänsä tarkoittaa perehdyttäminen ja siihen olennaisesti liittyvä työnopastus. Tar-kastellaan kysymyksiä kenelle perehdyttäminen kuuluu ja millainen on hyvä perehdyttäjä. Tietoperustassa esitellään myös mitä hyötyjä hyvästä perehdyttämisestä on niin yritykselle kuin perehdytettävälle.
Opinnäytetyö on syntynyt toimeksiantajayrityksessä työskentelyn ohella reilun vuoden aikana, välillä 2013–2014. Juuri ennen työn valmistumista keväällä 2014 kansiota testattiin vielä hotellissa olleilla harjoittelijoilla. Testauksen palautetta on käsitelty tietoperustan loppupuolella. Lopussa on myös pohdintoja koko opinnäytetyöprosessin tekemisestä ja sujumisesta.