Sarjakuvasta patsaaksi : Lähdemateriaalin tulkinta elämysrakentamisessa
Isoniemi, Tero (2014)
Isoniemi, Tero
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239711
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään toisen taiteilijan kädenjäljen tulkitsemisen tuottamia haasteita elämysrakentajalle tuotettaessa uutta materiaalia eri muodossa ilman taiteilijan itsensä konsultaatiota. Asiaa lähestytään hyvin käytännönläheisestä näkökulmasta, ja opinnäytetyö onkin toteutettu prosessikuvauksena kuvitteellisesta työtilauksesta.
Tavoitteena oli löytää työprosessin kautta yleispäteviä toimintamalleja työskentelyn tueksi vastaavassa tilanteessa. Teoriatiedon aiheesta ollessa vähäistä tai käytännössä olematonta, joutuu työn toteuttaja käyttämään pitkälti omaa harkintaansa yhdistettynä muutamiin muotoilutyön peruspe riaatteisiin ratkoessaan esiin nousseita haasteita.
Konkreettisena tuotoksena opinnäytetyössä valmistetaan oikean mittakaavan patsas sarjakuvataiteilija Jii Roikosen Jasso kissasta. Raportissa käydään läpi vaihe vaiheelta aiheen valinta, tuotettavan patsaan ominaisuuksien määrittäminen, luonnostelu ja käytännön toteutus. Valmistunut patsas asetetaan alkuperäise n taiteilijan ja kahden asiantuntijan arvioitavaksi. Prosessin lopuksi työskentelyn kannalta tärkeimmäksi osoittautuneet toimintamallit kootaan muistilistaksi.
Tavoitteena oli löytää työprosessin kautta yleispäteviä toimintamalleja työskentelyn tueksi vastaavassa tilanteessa. Teoriatiedon aiheesta ollessa vähäistä tai käytännössä olematonta, joutuu työn toteuttaja käyttämään pitkälti omaa harkintaansa yhdistettynä muutamiin muotoilutyön peruspe riaatteisiin ratkoessaan esiin nousseita haasteita.
Konkreettisena tuotoksena opinnäytetyössä valmistetaan oikean mittakaavan patsas sarjakuvataiteilija Jii Roikosen Jasso kissasta. Raportissa käydään läpi vaihe vaiheelta aiheen valinta, tuotettavan patsaan ominaisuuksien määrittäminen, luonnostelu ja käytännön toteutus. Valmistunut patsas asetetaan alkuperäise n taiteilijan ja kahden asiantuntijan arvioitavaksi. Prosessin lopuksi työskentelyn kannalta tärkeimmäksi osoittautuneet toimintamallit kootaan muistilistaksi.