Digitaalisen markkinointiviestinnän hyödyntäminen asiakashankinnassa
Tiilikainen, Janne (2014)
Tiilikainen, Janne
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239743
Tiivistelmä
Markkinointi on käynyt viime aikoina läpi suurinta murrostaan vuosikymmeniin, johtuen kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta, internetin aikaansaamista ilmiöistä, sekä digitaalisuuden tuomista mahdollisuuksista. Kiinteistönvälitysalalla markkinoinnissa on tärkeää pysyä ajan hermoilla, sillä kilpailu on kiristynyt ja kilpailijat kehittelevät jatkuvasti uusia innovaatioita tunnettuuden lisäämiseksi, ja asiakkaiden hankkimiseksi. Digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet ja internetin aikaansaamat ilmiöt hyödyntämällä yrityksen on mahdollista erottautua kilpailijoistaan, parantaa tunnettuutta ja saada uusia asiakkaita.
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona yksityiselle kiinteistönvälitystoimistolle Suomen JYA Oy – JYA Housing LKV, ja työn tavoitteena on laatia toteuttamiskelpoinen ja toimeksiantajayritystä hyödyttävä markkinointiviestintäsuunnitelma vuodeksi ajalle 05/2014 – 05/2015. Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena on asiakashankinta ja sen myötä lisääntyneet myyntitoimeksiannot, eli myynnin lisääminen. Tarkoituksena on löytää ja ehdottaa keinoja, joilla toimeksiantajayritys lisää tunnettuutta, muodostaa yrityskuvaa sekä luo, ylläpitää ja vahvistaa asiakassuhteita.
Aihe rajataan digitaalisen markkinointiviestinnän hyödyntämiseen asiakashankinnassa. Opinnäytetyössä keskitytään markkinoinnin eri kilpailukeinoista markkinointiviestintään ja sen suunnittelemiseen, pohjautuen digitaalisen markkinointiviestinnän eri keinoihin, joiden katsotaan antavan lisäarvoa toimeksiantajayritykselle ja hyödyttävän tavoitteiden saavuttamisessa. Käytettävissä olevan ajan ja resurssien johdosta opinnäytetyöhön ei katsota kuuluvaksi varsinaista käytännön toteutusta, seurantaa ja arviointia.
Viitekehys muodostuu markkinointiviestinnästä ja asiakashankinnasta digitaalisessa toimintaympäristössä, digitaalisesta markkinointiviestinnästä ja sen eri keinoista, sekä markkinointiviestinnän suunnittelemisesta. Empiirinen osa pohjautuu markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin ja sen eri osa-alueisiin, ottaen huomioon toimeksiantajayrityksen kannalta oleellisimmat ja hyödyllisimmät digitaalisen markkinointiviestinnän eri keinot.
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona yksityiselle kiinteistönvälitystoimistolle Suomen JYA Oy – JYA Housing LKV, ja työn tavoitteena on laatia toteuttamiskelpoinen ja toimeksiantajayritystä hyödyttävä markkinointiviestintäsuunnitelma vuodeksi ajalle 05/2014 – 05/2015. Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena on asiakashankinta ja sen myötä lisääntyneet myyntitoimeksiannot, eli myynnin lisääminen. Tarkoituksena on löytää ja ehdottaa keinoja, joilla toimeksiantajayritys lisää tunnettuutta, muodostaa yrityskuvaa sekä luo, ylläpitää ja vahvistaa asiakassuhteita.
Aihe rajataan digitaalisen markkinointiviestinnän hyödyntämiseen asiakashankinnassa. Opinnäytetyössä keskitytään markkinoinnin eri kilpailukeinoista markkinointiviestintään ja sen suunnittelemiseen, pohjautuen digitaalisen markkinointiviestinnän eri keinoihin, joiden katsotaan antavan lisäarvoa toimeksiantajayritykselle ja hyödyttävän tavoitteiden saavuttamisessa. Käytettävissä olevan ajan ja resurssien johdosta opinnäytetyöhön ei katsota kuuluvaksi varsinaista käytännön toteutusta, seurantaa ja arviointia.
Viitekehys muodostuu markkinointiviestinnästä ja asiakashankinnasta digitaalisessa toimintaympäristössä, digitaalisesta markkinointiviestinnästä ja sen eri keinoista, sekä markkinointiviestinnän suunnittelemisesta. Empiirinen osa pohjautuu markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin ja sen eri osa-alueisiin, ottaen huomioon toimeksiantajayrityksen kannalta oleellisimmat ja hyödyllisimmät digitaalisen markkinointiviestinnän eri keinot.