Nuorten käsityksiä liikunnan merkityksestä psyykkiseen hyvinvointiin : Kyselytutkimus yläkoulun seitsemäsluokkalaisille
Korri, Annina; Nostaja, Emma (2014)
Korri, Annina
Nostaja, Emma
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269887
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia nuorten liikuntatottumuksia sekä liikunnan yhteyksiä mieleen ja hyvinvointiin. Tavoitteena on terveysalan ammattilaisina saada uutta tietoa, miten seitsemäsluokkalaiset nuoret kokevat psyykkisen hyvinvointinsa ja miten paljon he harrastavat liikuntaa tänä päivänä. Opinnäytetyössä tavoitteena on kyselytutkimuksen avulla hankkia luotettavaa tietoa liikunnan ja psyykkisen hyvinvoinnin yhteyksistä ja merkityksistä nuorten elämässä. Tarkoituksena on saada vertailukelpoisia tuloksia nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi.
Kyselylomakkeen kysymykset tehtiin tutkimusongelmien ja tavoitteiden mukaisesti sekä tutkitun teoriatiedon pohjalta. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena Ilmajoen Jaakko Ilkan koulun seitsemäsluokkalaisille. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui 71 vastauksesta. Kyselytutkimus sisälsi monivalintakysymyksiä ja viisi avointa kysymystä.
Tutkimustulosten mukaan nuoret harrastivat liikuntaa monipuolisesti vapaa-ajallaan. Liikuntatunnit koettiin monipuolisiksi ja hyvinvointia tukeviksi. Nuorilla oli niistä enemmän hyviä kuin huonoja kokemuksia. Nuorten ulkonäköpaineet olivat tyttöjen kohdalla kovemmat ja saattoivat vaikuttaa myös liikunnan harrastamiseen. Enemmistö nuorista harrasti hengästyttävää liikuntaa viikoittain. Nuoret kokivat psyykkisen hyvinvointinsa hyväksi ja olivat elämäänsä yleensä tyytyväisiä. Mielipiteet jakautuivat nuorten tämän hetkisestä psyykkisestä hyvinvoinnista. Liikunnan ja psyykkisen hyvinvoinnin merkityksiä toisiinsa verrattaessa, suurin osa kertoi hyvänolon tulevan liikunnasta.
Kyselylomakkeen kysymykset tehtiin tutkimusongelmien ja tavoitteiden mukaisesti sekä tutkitun teoriatiedon pohjalta. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena Ilmajoen Jaakko Ilkan koulun seitsemäsluokkalaisille. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui 71 vastauksesta. Kyselytutkimus sisälsi monivalintakysymyksiä ja viisi avointa kysymystä.
Tutkimustulosten mukaan nuoret harrastivat liikuntaa monipuolisesti vapaa-ajallaan. Liikuntatunnit koettiin monipuolisiksi ja hyvinvointia tukeviksi. Nuorilla oli niistä enemmän hyviä kuin huonoja kokemuksia. Nuorten ulkonäköpaineet olivat tyttöjen kohdalla kovemmat ja saattoivat vaikuttaa myös liikunnan harrastamiseen. Enemmistö nuorista harrasti hengästyttävää liikuntaa viikoittain. Nuoret kokivat psyykkisen hyvinvointinsa hyväksi ja olivat elämäänsä yleensä tyytyväisiä. Mielipiteet jakautuivat nuorten tämän hetkisestä psyykkisestä hyvinvoinnista. Liikunnan ja psyykkisen hyvinvoinnin merkityksiä toisiinsa verrattaessa, suurin osa kertoi hyvänolon tulevan liikunnasta.