Ympäristöjohtamisen kehittämismahdollisuuksia pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa
Dincay, Ayla (2014)
Dincay, Ayla
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219142
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan pääkaupunkiseudun kauppakeskusten ympäristöjohtamisen käytäntöihin sekä kehitysmahdollisuuksiin. Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jota varten on haastateltu neljää erilaista kauppakeskustoimijaa. Ennen varsinaista toiminnallista osuutta työssä esitellään ympäristöjohtamista osana kiinteistöliiketoimintaa sekä kestävää rakentamista.
Kauppakeskusten takana olevat toimijat ovat hyvin erikokoisia ja niiden resurssit ovat vaihtelevia. Taloudellisen kestävyyden toteutumiseksi edellytetään nykyään myös sosiaalisten ja ekologisten näkökulmien huomioimista, minkä vuoksi kauppakeskukset ovat panostaneet erityisesti ympäristövastuuseen. Ympäristövastuuseen keskittyminen johtuu erityisesti seuraavista kiinteistöliiketoiminnan erityispiirteistä: suuri energiankulutus, kiinteistöjen pitkäikäisyys sekä rakennetun ympäristön vaikutus koko yhteiskuntaan.
Kauppakeskustoimijoiden näkökulmasta merkittäviksi ekotehokkuuden motivaatiotekijöiksi nousivat maineenhallinta sekä energiankulutus. Kuitenkaan kaikki toimijat eivät harjoittaneet systemaattista ympäristöviestintää. Pääasiallisin syy kiinnittää huomiota ympäristövaikutuksiin olivatkin erityisesti energiankulutuksesta saatavat kustannussäästöt. Parantamismahdollisuuksia kauppakeskukset löysivät omasta energiankulutuksestaan. Lisäksi kokonaisvaikutuksia vähentääkseen kauppakeskusten tulisi kiinnittää huomiota kauppakeskuksissa toimivien yritysten aktivointiin ja yhteistyöhön, sillä usean toimijan summana ei kauppakeskus yksin pysty vaikuttamaan päästöihinsä.
Energiatehokkuuden mittaaminen ja siihen soveltuvat tekniikat ovat nykypäivää, mutta tulevaisuudessa kauppakeskustoimijat näkivät energiatehokkuuden parantuvan entisestään. Haaveena oli myös ainakin osittainen oma energiantuotantomahdollisuus. Myös jätteiden kustannustehokkaamman käsittelyn nähtiin olevan asia, jonka tulevaisuus tuo tullessaan.
Kauppakeskusten takana olevat toimijat ovat hyvin erikokoisia ja niiden resurssit ovat vaihtelevia. Taloudellisen kestävyyden toteutumiseksi edellytetään nykyään myös sosiaalisten ja ekologisten näkökulmien huomioimista, minkä vuoksi kauppakeskukset ovat panostaneet erityisesti ympäristövastuuseen. Ympäristövastuuseen keskittyminen johtuu erityisesti seuraavista kiinteistöliiketoiminnan erityispiirteistä: suuri energiankulutus, kiinteistöjen pitkäikäisyys sekä rakennetun ympäristön vaikutus koko yhteiskuntaan.
Kauppakeskustoimijoiden näkökulmasta merkittäviksi ekotehokkuuden motivaatiotekijöiksi nousivat maineenhallinta sekä energiankulutus. Kuitenkaan kaikki toimijat eivät harjoittaneet systemaattista ympäristöviestintää. Pääasiallisin syy kiinnittää huomiota ympäristövaikutuksiin olivatkin erityisesti energiankulutuksesta saatavat kustannussäästöt. Parantamismahdollisuuksia kauppakeskukset löysivät omasta energiankulutuksestaan. Lisäksi kokonaisvaikutuksia vähentääkseen kauppakeskusten tulisi kiinnittää huomiota kauppakeskuksissa toimivien yritysten aktivointiin ja yhteistyöhön, sillä usean toimijan summana ei kauppakeskus yksin pysty vaikuttamaan päästöihinsä.
Energiatehokkuuden mittaaminen ja siihen soveltuvat tekniikat ovat nykypäivää, mutta tulevaisuudessa kauppakeskustoimijat näkivät energiatehokkuuden parantuvan entisestään. Haaveena oli myös ainakin osittainen oma energiantuotantomahdollisuus. Myös jätteiden kustannustehokkaamman käsittelyn nähtiin olevan asia, jonka tulevaisuus tuo tullessaan.