Hoivia Oy:n ruokapalvelujen asiakaskunnan laajentaminen
Sipilä, Satu (2014)
Sipilä, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259795
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi Hoivia Oy:n tarpeesta markkinoida omia ruokapalveluitaan talon ulkopuolisille ja samalla kehittää lounasravintola Ludvigin palveluliiketoimintaa. Keskusteluissa toimitusjohtajan kanssa päätettiin selvityksen kohderyhmäksi ottaa kokonaisia palveluyksiköitä eikä yksittäisiä henkilöitä. Markkinatutkimukseen haluttiin mukaan kehitysvammaisten asuntoloita, päivätoimintayksiköitä, yksityisiä vanhainkoteja ja palvelutaloja sekä päiväkoteja. Ludvigissa on resursseja valmistaa enemmän ruoka-annoksia kuin mitä tällä hetkellä valmistetaan. Hoivian johto on tehnyt työtä uusien asiakkaiden saamiseksi ja työ jatkuu edelleen uusien visioiden ohjaamana. Lounasravintolan ruokasalissa ruokailijoiden määrä on riittävä, joten yksittäisiä asiakkaita ruokasaliin ei tällä työllä tavoitella. Päämääränä on hankkia asiakkaiksi sosiaalipalvelualan yhteisöjä ja yrityksiä.
Ruokapalvelukyselyllä kartoitettiin mahdollisia yritys- ja yhteisöasiakkaita, heidän toiveitaan ja tarpeitaan. Samalla tutkimus toimi yhtenä markkinointikanavana kyselyyn vastanneille. Vastauksia käsiteltiin luottamuksellisesti ja ne tulivat ainoastaan Hoivia Oy:n käyttöön markkinoinnissa. Tässä tutkimuksessa keskityttiin julkisen puolen ammattikeittiöiden nykytilaan sekä kehittämissuuntauksiin. Työssä käytetyissä lähteissä ja tutkimuksissa on asioita tarkasteltu iäkkään väestön näkökulmasta.
Kyselyn tulosten perusteella useimmat kyselyyn vastanneet yritykset arvostivat oman tai organisaation keskuskeittiön tuotantoa, vaikkakin joissakin tapauksissa ruokapalveluissa oli parantamisen varaa. Yrityksissä toivottiin enemmän ateriavaihtoehtoja, joista asiakkaat voisivat valita. Näin yrityksen asiakkaat saisivat laajentaa itsemääräämisoikeuttaan ja tehdä omia valintoja päivittäisistä ruokailuistaan. Toivottiin myös mahdollisuutta teemajuhliin, joissa joko oma tai muu henkilökunta hoitaisi koko ruokapalvelun. Kyselyn perusteella toiminnan laajentaminen kyselyn kohteena oleviin yrityksiin ei ole todennäköistä.
Ruokapalvelukyselyllä kartoitettiin mahdollisia yritys- ja yhteisöasiakkaita, heidän toiveitaan ja tarpeitaan. Samalla tutkimus toimi yhtenä markkinointikanavana kyselyyn vastanneille. Vastauksia käsiteltiin luottamuksellisesti ja ne tulivat ainoastaan Hoivia Oy:n käyttöön markkinoinnissa. Tässä tutkimuksessa keskityttiin julkisen puolen ammattikeittiöiden nykytilaan sekä kehittämissuuntauksiin. Työssä käytetyissä lähteissä ja tutkimuksissa on asioita tarkasteltu iäkkään väestön näkökulmasta.
Kyselyn tulosten perusteella useimmat kyselyyn vastanneet yritykset arvostivat oman tai organisaation keskuskeittiön tuotantoa, vaikkakin joissakin tapauksissa ruokapalveluissa oli parantamisen varaa. Yrityksissä toivottiin enemmän ateriavaihtoehtoja, joista asiakkaat voisivat valita. Näin yrityksen asiakkaat saisivat laajentaa itsemääräämisoikeuttaan ja tehdä omia valintoja päivittäisistä ruokailuistaan. Toivottiin myös mahdollisuutta teemajuhliin, joissa joko oma tai muu henkilökunta hoitaisi koko ruokapalvelun. Kyselyn perusteella toiminnan laajentaminen kyselyn kohteena oleviin yrityksiin ei ole todennäköistä.