Facebook-mainonta : case: Sotka
Paananen, Jani (2014)
Paananen, Jani
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229379
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Facebook-mainontaa. Tavoitteena oli selvittää, millä tavalla yrityksen Facebook-sivun tykkääjämäärää saadaan tehokkaasti kasvatettua Facebook-mainonnan avulla. Sivutavoitteena oli tutkia, saadaanko samassa yhteydessä tehokkaasti kartutettua yrityksen sähköpostirekisteriä.
Tämän työn case-yrityksenä on Sotka, joka on suomalainen huonekalujen vähittäiskauppaketju. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Sotkalle. Tutkimuksen aihetta pidettiin yrityksessä tärkeänä, koska Sotka avasi Facebook-sivunsa toukokuussa 2012, ja yrityksessä toivottiin syvällisempää tietoa Facebook-mainonnan mahdollisuuksista.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään digitaalisen markkinointiviestinnän perusteita ja toimintamalleja. Toisessa osassa käydään läpi Facebookin markkinointiviestinnälliset keinot ja esitellään Facebook-mainonta tarkemmin.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa kerrotaan työn tavoitteiden pohjalta luodusta Facebook-kampanjasta, jonka avulla tutkittiin Facebook-mainonnan tehokkuutta. Empiriaosuudessa kerrotaan kampanjan suunnitteluvaiheesta ja toteutuksesta, sekä analysoidaan kampanjan Facebook-mainonnan tuloksia ja tehoa. Kampanja toteutettiin 19.9.–31.10.2013 välisenä aikana.
Tutkimuksessa todettiin, että Facebook-mainonta on erittäin tehokas tapa yrityksen Facebook-sivun tykkääjämäärän kasvattamiseen. Kävi myös ilmi, että Facebook-kampanjan yhteydessä voidaan tehokkaasti kasvattaa yrityksen sähköpostirekisteriä.
Tämän työn case-yrityksenä on Sotka, joka on suomalainen huonekalujen vähittäiskauppaketju. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Sotkalle. Tutkimuksen aihetta pidettiin yrityksessä tärkeänä, koska Sotka avasi Facebook-sivunsa toukokuussa 2012, ja yrityksessä toivottiin syvällisempää tietoa Facebook-mainonnan mahdollisuuksista.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään digitaalisen markkinointiviestinnän perusteita ja toimintamalleja. Toisessa osassa käydään läpi Facebookin markkinointiviestinnälliset keinot ja esitellään Facebook-mainonta tarkemmin.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa kerrotaan työn tavoitteiden pohjalta luodusta Facebook-kampanjasta, jonka avulla tutkittiin Facebook-mainonnan tehokkuutta. Empiriaosuudessa kerrotaan kampanjan suunnitteluvaiheesta ja toteutuksesta, sekä analysoidaan kampanjan Facebook-mainonnan tuloksia ja tehoa. Kampanja toteutettiin 19.9.–31.10.2013 välisenä aikana.
Tutkimuksessa todettiin, että Facebook-mainonta on erittäin tehokas tapa yrityksen Facebook-sivun tykkääjämäärän kasvattamiseen. Kävi myös ilmi, että Facebook-kampanjan yhteydessä voidaan tehokkaasti kasvattaa yrityksen sähköpostirekisteriä.