Yhteismarkkinointi ja toiminnanohjaus sähköisen markkinoinnin apuna : case Meri-Teijon matkailualue
Ollila, Marjut (2014)
Ollila, Marjut
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269967
Tiivistelmä
Kilpailu matkailualalla on kovaa. Suomalaiset vertailevat ja ostavat matkailupalveluja mielellään verkossa ja odottavat saavansa vaivatonta palvelua internetin välityksellä. Asiakkaan ostokokemuksen sujuvuus teknologian avustuksella on yksi varteen otettava kilpailukeino. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten toiminnanohjausjärjestelmän eli ERP:n avulla matkailualan yrittäjäverkosto voisi parantaa palvelujensa ostettavuutta ja lisätä yrittäjien välistä yhteistyötä.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Mavisystems Oy:lle. Esimerkkinä matkailuyrittäjäverkostosta käytettiin Meri-Teijon matkailualueella toimivia yrittäjiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu matkailupalvelujen markkinoinnin kilpailukeinoista ja teknologian vaikutuksista matkailualaan. Empiirisessä osassa tehtiin mystery shopping -tutkimus, jolla selvitettiin Meri-Teijon matkailualueesta internetin kautta saatavaa kuvaa sekä asiakkaalle syntyvää ostokokemusta. Lisäksi tehtiin haastattelu toimeksiantajalle, jossa pohdittiin ERP:n luomia mahdollisuuksia matkailuyritysverkostolle.
Tutkimus osoittaa, että nykyinen internetissä muodostuva palvelukokemus Meri-Teijon matkailualueesta on hajanainen ja asiakkaan palvelupolku on monimutkainen. ERP:n avulla luodulla web-kauppapaikalla Meri-Teijon matkailuyrityksen voisivat tarjota asiakkailleen miellyttävämmän palvelupolun helpottamalla ostotapahtumaa. ERP:n avulla matkailuyrittäjät voisivat myös lujittaa verkostoyhteistyötään, vähentää hallinnollisten rutiinien aiheuttamaa työmäärää ja luoda asiakkaille laajemman tarjooman.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Mavisystems Oy:lle. Esimerkkinä matkailuyrittäjäverkostosta käytettiin Meri-Teijon matkailualueella toimivia yrittäjiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu matkailupalvelujen markkinoinnin kilpailukeinoista ja teknologian vaikutuksista matkailualaan. Empiirisessä osassa tehtiin mystery shopping -tutkimus, jolla selvitettiin Meri-Teijon matkailualueesta internetin kautta saatavaa kuvaa sekä asiakkaalle syntyvää ostokokemusta. Lisäksi tehtiin haastattelu toimeksiantajalle, jossa pohdittiin ERP:n luomia mahdollisuuksia matkailuyritysverkostolle.
Tutkimus osoittaa, että nykyinen internetissä muodostuva palvelukokemus Meri-Teijon matkailualueesta on hajanainen ja asiakkaan palvelupolku on monimutkainen. ERP:n avulla luodulla web-kauppapaikalla Meri-Teijon matkailuyrityksen voisivat tarjota asiakkailleen miellyttävämmän palvelupolun helpottamalla ostotapahtumaa. ERP:n avulla matkailuyrittäjät voisivat myös lujittaa verkostoyhteistyötään, vähentää hallinnollisten rutiinien aiheuttamaa työmäärää ja luoda asiakkaille laajemman tarjooman.