Tulohaastattelulomake venäjänkielisille lapsipotilaille ja heidän vanhemmilleen
Martikainen, Nadja; Tenttula, Elena (2010)
Martikainen, Nadja
Tenttula, Elena
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192363
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli laatia tulohaastattelulomake venäjää, äidinkiellenään puhuville lapsipotilaille ja heidän vanhemmilleen, joilla ei ole suomen kielen taitoa. Esimerkkinä heistä on turisti, joka on loukkaantunut tai sairastunut matkalla Suomessa.
Tulohaastattelulomake on tarkoitettu käyttöön Keskussairaalassa työskenteleville sairaanhoitajille. Tulohaastattelulomakkeen avulla tavoitteena oli kehittää henkilökunnan valmiuksia toimia ensitapaamistilanteessa, joissa edellytetään vuorovaikutusta potilaan omalla äidinkielellä ja päätöksentekoa.
Toteutimme opinnäytetyömme projektina, jonka etenemisen suunnittelimme Silverbergin (2007) Projektityön käsikirjan mukaan. Keskeisiä työnvaiheita olivat suunnittelu, organisointi, toteutus, arviointi.
Teimme tulohaastattelulomakkeen, joka koostuu kysymyksistä, jotka kartoittavat asiakkaan tämän hetkisen terveydentilan. Työstämme on hyötyä heti ensitapaamisesta lähtien sairaalassa. Ensiapupoliklinikalla, osastolla tai terveyskeskuksessa sairaanhoitaja pystyy helposti poimimaan venäjää äidinkielellä puhuvilta lapsipotilailta tarvittavat tiedot. Näin säästyy rahaa ja aikaa. Esitestin perusteella tulohaastattelulomake oli selkeä ja helppo täyttää. Se oli vastaajien mielestä sopivan pituinen.
Tulohaastattelulomaketta arvioi ryhmä terveydenhuollon ammattilaisia ja sen käyttäjäryhmään kuuluvia ihmisiä. Näin saimme arvioita tulohaastattelulomakkeen sisällöstä ja onnistumisesta.
Projektimme tuloksena syntynyttä tulohaastattelulomakketta voidaan jatkossa tutkia esimerkiksi sen hyödyllisyyden, käytännöntoimivuuden, käyttöyleisyyden ja käyttökohteiden näkökulmasta. The purpose of this graduation thesis was to produce admission questionnaire for the child patients and their parents who speak Russian language as the mother tongue. The primal idea was to produce the admission questionnaire for the Russian speaking clients which are not proficient in Finnish. As an example could be considered a tourist, which got sick or injured while staying in Finland.
The admission questionnaire was purposed to be used by registered nurses working in Kotka Central Hospital. This questionnaire could promote the professional growth of the nursing personnel in admission situations, in which counselling and decision making skills as well as interaction in patients native language are essential.
This graduation thesis was created as a project work, which was organised according with Silverberg's (2007) Project Work Manual. The central stages of this work were planning, organisation, processing, evaluating.
This admission questionnaire consisted of the questions reflecting this moment's health condition of the patient. In the First Aid Polyclinic, Hospital ward department or in the Health centre the registered nurse could easily collect the needed information from the Russian speaking child patient using this admission questionnaire. This questionnaire hospital could profit right from the initial patient's admission while the money and time could be saved. Based on the initial testing, this admission questionnaire is explicit, easy to fill in and it is of the appropriate length. This admission questionnaire was evaluated by the group of healthcare professionals and to the target group belonging people. Thus the admission questionnaire content was evaluated as well as its production success.
The admission questionnaire was tested by the six Russian family women. All of them have had small children. We kindly requested them to evaluate this admission questionnaire. They received also the feed back form to be fulfilled, where they could give their opinions and probably suggestions about this admission questionnaire. At the end of this project work born the admission questionnaire could be researched further. For instance, could be possible to research how efficient and wholesome the questionnaire is from the practical point of view.
Tulohaastattelulomake on tarkoitettu käyttöön Keskussairaalassa työskenteleville sairaanhoitajille. Tulohaastattelulomakkeen avulla tavoitteena oli kehittää henkilökunnan valmiuksia toimia ensitapaamistilanteessa, joissa edellytetään vuorovaikutusta potilaan omalla äidinkielellä ja päätöksentekoa.
Toteutimme opinnäytetyömme projektina, jonka etenemisen suunnittelimme Silverbergin (2007) Projektityön käsikirjan mukaan. Keskeisiä työnvaiheita olivat suunnittelu, organisointi, toteutus, arviointi.
Teimme tulohaastattelulomakkeen, joka koostuu kysymyksistä, jotka kartoittavat asiakkaan tämän hetkisen terveydentilan. Työstämme on hyötyä heti ensitapaamisesta lähtien sairaalassa. Ensiapupoliklinikalla, osastolla tai terveyskeskuksessa sairaanhoitaja pystyy helposti poimimaan venäjää äidinkielellä puhuvilta lapsipotilailta tarvittavat tiedot. Näin säästyy rahaa ja aikaa. Esitestin perusteella tulohaastattelulomake oli selkeä ja helppo täyttää. Se oli vastaajien mielestä sopivan pituinen.
Tulohaastattelulomaketta arvioi ryhmä terveydenhuollon ammattilaisia ja sen käyttäjäryhmään kuuluvia ihmisiä. Näin saimme arvioita tulohaastattelulomakkeen sisällöstä ja onnistumisesta.
Projektimme tuloksena syntynyttä tulohaastattelulomakketta voidaan jatkossa tutkia esimerkiksi sen hyödyllisyyden, käytännöntoimivuuden, käyttöyleisyyden ja käyttökohteiden näkökulmasta.
The admission questionnaire was purposed to be used by registered nurses working in Kotka Central Hospital. This questionnaire could promote the professional growth of the nursing personnel in admission situations, in which counselling and decision making skills as well as interaction in patients native language are essential.
This graduation thesis was created as a project work, which was organised according with Silverberg's (2007) Project Work Manual. The central stages of this work were planning, organisation, processing, evaluating.
This admission questionnaire consisted of the questions reflecting this moment's health condition of the patient. In the First Aid Polyclinic, Hospital ward department or in the Health centre the registered nurse could easily collect the needed information from the Russian speaking child patient using this admission questionnaire. This questionnaire hospital could profit right from the initial patient's admission while the money and time could be saved. Based on the initial testing, this admission questionnaire is explicit, easy to fill in and it is of the appropriate length. This admission questionnaire was evaluated by the group of healthcare professionals and to the target group belonging people. Thus the admission questionnaire content was evaluated as well as its production success.
The admission questionnaire was tested by the six Russian family women. All of them have had small children. We kindly requested them to evaluate this admission questionnaire. They received also the feed back form to be fulfilled, where they could give their opinions and probably suggestions about this admission questionnaire. At the end of this project work born the admission questionnaire could be researched further. For instance, could be possible to research how efficient and wholesome the questionnaire is from the practical point of view.