Asfalttipäällysteen uraremix-menetelmän kehitys ja optimointi
Seppänen, Joona (2014)
Seppänen, Joona
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055723
Tiivistelmä
Uraremix-menetelmä on asfalttipinnan paikkausmenetelmä, jota käytetään teiden sekä katujen poikittaisepätasaisuuksien sekä verkkohalkeamien korjausmenetelmänä. Uraremix-menetelmässä hyödynnetään korjattavan päällysteen materiaaleja, mikä tekee menetelmästä ympäristöystävällisemmän.
Nykyajan Suomessa teiden sekä katujen kunnossapitoon käytettävät määrärahat hupenevat entisestään, mikä johtaa korjaustoimenpiteiden keskittymisen tien ongelmakohtiin koko ajoradan uusimisen sijasta. Pienemmillä paikkausmenetelmillä korjaustoimenpiteet ovat kustannuksiltaan edullisimpia.
Tässä insinöörityössä tarkoituksena oli kehittää SL Asfaltti Oy:n uraremix-kalustoa tehokkaammaksi tuotannossa. Kaluston kehitysideat perustuvat päällystyskauden 2013 kerättyjen tuotannon seurannan tuloksiin. Laitteiden kehitysideat keskittyvät lämmityskalustoon, uraremixeriin, jyrään sekä kaluston siirtämiseen käytettävään kalustoon. Kaluston kehityksessä kaikkiin tuotannon koneisiin syntyneet kehitysideat olivat joko työn laatuun, tehoon tai työergonomiaan liittyviä parannusehdotuksia.
Lisäksi työssä esitetään toteutuneiden lisämassamäärien suhdetta kohteiden lähtötilamittauksiin. Työssä selviää, että lähtötilamittaukset ajouran keskisyvyyden sekä käytetyn lisämassamäärän suhde ei ole suoraan toisiinsa verrannollinen ja sitä ei voida käyttää hyödyksi lisämassan tilauksessa.
Työssä esitetään myös tuotannon optimointiin liittyviä parannuksia asioista, jotka tulee huomioida tuotannossa. Työtekijöiden koulutus ja työtehtävissä erityisesti huomioon otettavat asiat työn toteutuksessa on kerrottu tässä insinöörityössä.
Nykyajan Suomessa teiden sekä katujen kunnossapitoon käytettävät määrärahat hupenevat entisestään, mikä johtaa korjaustoimenpiteiden keskittymisen tien ongelmakohtiin koko ajoradan uusimisen sijasta. Pienemmillä paikkausmenetelmillä korjaustoimenpiteet ovat kustannuksiltaan edullisimpia.
Tässä insinöörityössä tarkoituksena oli kehittää SL Asfaltti Oy:n uraremix-kalustoa tehokkaammaksi tuotannossa. Kaluston kehitysideat perustuvat päällystyskauden 2013 kerättyjen tuotannon seurannan tuloksiin. Laitteiden kehitysideat keskittyvät lämmityskalustoon, uraremixeriin, jyrään sekä kaluston siirtämiseen käytettävään kalustoon. Kaluston kehityksessä kaikkiin tuotannon koneisiin syntyneet kehitysideat olivat joko työn laatuun, tehoon tai työergonomiaan liittyviä parannusehdotuksia.
Lisäksi työssä esitetään toteutuneiden lisämassamäärien suhdetta kohteiden lähtötilamittauksiin. Työssä selviää, että lähtötilamittaukset ajouran keskisyvyyden sekä käytetyn lisämassamäärän suhde ei ole suoraan toisiinsa verrannollinen ja sitä ei voida käyttää hyödyksi lisämassan tilauksessa.
Työssä esitetään myös tuotannon optimointiin liittyviä parannuksia asioista, jotka tulee huomioida tuotannossa. Työtekijöiden koulutus ja työtehtävissä erityisesti huomioon otettavat asiat työn toteutuksessa on kerrottu tässä insinöörityössä.