Competitor survey for Hotel Hekla
Tuominen, Nora; Rutila, Henni (2014)
Tuominen, Nora
Rutila, Henni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269984
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona islantilaiselle Hotel Heklalle. Kyseessä on kilpailijakartoitus 45 kilometrin säteellä hotellista sijaitsevista majoitusliikkeistä. Tavoit-teena oli määritellä, mitkä majoitusliikkeet ovat yrityksen suoria kilpailijoita ja esitellä niiden ominaispiirteet. Tuloksia verrattiin Hotel Heklan ominaisuuksiin, jotta nähtäisiin, onko sillä kilpailuetua.
Teoreettisella tasolla työssä käsiteltiin kilpailuetua, kilpailijatyyppejä, kilpailuseurantaa, kilpailuanalyysejä ja hakukoneoptimointia. Lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä erilaisia internetsivuja.
Kilpailijakartoitus toteutettiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää hyödyntäen. Tiedonkeruuseen käytettiin strukturoitua havainnointilomaketta sekä sisällönanalyysiä. Lähteet olivat sekundäärisiä käsittäen majoitusliikkeiden omat internetsivut sekä muita tunnettuja alan internetsivuja kuten TripAdvisor ja Booking.com. Saadusta tiedosta koottiin SWOT analyysi, josta selvisi Hotel Heklan tilanne kilpailijoihin nähden.
Alueella on 43 kilpailevaa majoitusliikettä. Laajan tarjonnan joukosta määriteltiin yh-deksän ydinkilpailijaa, joilla on samankaltainen toiminta-ajatus kuin Hotel Heklalla. Tu-loksista huomattiin, että Hotel Heklalla ei näytä olevan merkittävää kilpailuetua kilpaili-joihinsa nähden. Sen tilanne on kuitenkin hyvä moniin muihin majoitusliikkeisiin ver-rattuna.
Tulevaisuudessa Hotel Hekla voisi halutessaan pyrkiä saavuttamaan kilpailuetua erilaisin keinoin. Näitä ovat erikoispalvelut, esimerkiksi grillausmahdollisuus sekä pelihuone, yhteistyö paikallisten palveluntarjoajien kanssa esimerkiksi retkien maksun, varaamisen ja järjestämisen suhteen sekä hotellin teemoittaminen esimerkiksi Islannin luonnon tai saagojen mukaan.
Teoreettisella tasolla työssä käsiteltiin kilpailuetua, kilpailijatyyppejä, kilpailuseurantaa, kilpailuanalyysejä ja hakukoneoptimointia. Lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä erilaisia internetsivuja.
Kilpailijakartoitus toteutettiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää hyödyntäen. Tiedonkeruuseen käytettiin strukturoitua havainnointilomaketta sekä sisällönanalyysiä. Lähteet olivat sekundäärisiä käsittäen majoitusliikkeiden omat internetsivut sekä muita tunnettuja alan internetsivuja kuten TripAdvisor ja Booking.com. Saadusta tiedosta koottiin SWOT analyysi, josta selvisi Hotel Heklan tilanne kilpailijoihin nähden.
Alueella on 43 kilpailevaa majoitusliikettä. Laajan tarjonnan joukosta määriteltiin yh-deksän ydinkilpailijaa, joilla on samankaltainen toiminta-ajatus kuin Hotel Heklalla. Tu-loksista huomattiin, että Hotel Heklalla ei näytä olevan merkittävää kilpailuetua kilpaili-joihinsa nähden. Sen tilanne on kuitenkin hyvä moniin muihin majoitusliikkeisiin ver-rattuna.
Tulevaisuudessa Hotel Hekla voisi halutessaan pyrkiä saavuttamaan kilpailuetua erilaisin keinoin. Näitä ovat erikoispalvelut, esimerkiksi grillausmahdollisuus sekä pelihuone, yhteistyö paikallisten palveluntarjoajien kanssa esimerkiksi retkien maksun, varaamisen ja järjestämisen suhteen sekä hotellin teemoittaminen esimerkiksi Islannin luonnon tai saagojen mukaan.