Kehityskeskustelut Niiralan Kulma Oy:ssä
Konttinen, Viivi (2014)
Konttinen, Viivi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610145
Tiivistelmä
Kehityskeskustelut tarjoavat työkalun yritysten strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja toiminnan tehostamiseksi nykypäivän muuttuvassa yritysmaailmassa. Kehityskeskusteluilla voidaan parhaassa tapauksessa parantaa yksilön ja koko organisaation osaamisen tasoa. Tässä opinnäytetyössä kehityskeskusteluilla tarkoitetaan esimiehen ja alaisen välistä etukäteen suunniteltua ja säännöllisesti käytävää keskustelutilaisuutta, joissa tarkoituksena on työtekijän osaamisen tarkastelu työntekijän omiin ja organisaation asettamiin tavoitteisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva kehityskeskustelumalli Niiralan Kulma Oy:lle. Niiralan Kulma Oy:ssä vuoden alussa käyttöönotettu henkilöstöhallinnon järjestelmä mahdollisti kehityskeskusteluihin liittyvien lomakkeiden ylläpidon yhteisessä sähköisessä järjestelmässä, joten Niiralan Kulman päivitystä vaatinut kehityskeskustelulomake päätettiin uusia ja ottaa käyttöön uudessa järjestelmässä. Uuden järjestelmän asettamien haasteiden takia henkilöstölle tarjottiin mahdollisuus osallistua perehdytystilaisuuksiin, joiden tarkoituksena oli opastaa työntekijät uudistuneen lomakkeiston käyttöön.
Aluksi käsitellään kehityskeskusteluja käsitteenä, kehityskeskustelujen historiaa ja trendejä sekä niiden tarjoamia haasteita ja mahdollisuuksia. Seuraavaksi aiheena on vuorovaikutus kehityskeskustelutilanteessa, joka sisältää pohdintaa ratkaisukeskeisyydestä, palautteen antamisesta, sanattomasta viestinnästä ja merkityksestä. Tämän jälkeen käsitellään kehityskeskustelujen vaiheita: valmistelua, keskustelutilannetta ja jälkihoitoa. Toteutuneessa kehityskeskustelumallissa kehityskeskustelut on eriytetty kolmeksi erilliseksi keskusteluksi, jotka ovat henkilökohtainen kehityskeskustelu, tuloskeskustelu ja tavoitekeskustelu. Toteutunut malli mahdollistaa tavoite- ja tuloskeskustelujen käymisen ryhmäkeskusteluina.
Loppupäätelmissä on yhteenveto ja johtopäätökset opinnäytetyön toteutuksesta sekä opiskelijan kehittämisehdotukset tulevaisuutta ajatellen. Lisäksi yhteenveto ja johtopäätökset sisältävät pohdinnan osaamisen ja oppimisen näkökulmista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva kehityskeskustelumalli Niiralan Kulma Oy:lle. Niiralan Kulma Oy:ssä vuoden alussa käyttöönotettu henkilöstöhallinnon järjestelmä mahdollisti kehityskeskusteluihin liittyvien lomakkeiden ylläpidon yhteisessä sähköisessä järjestelmässä, joten Niiralan Kulman päivitystä vaatinut kehityskeskustelulomake päätettiin uusia ja ottaa käyttöön uudessa järjestelmässä. Uuden järjestelmän asettamien haasteiden takia henkilöstölle tarjottiin mahdollisuus osallistua perehdytystilaisuuksiin, joiden tarkoituksena oli opastaa työntekijät uudistuneen lomakkeiston käyttöön.
Aluksi käsitellään kehityskeskusteluja käsitteenä, kehityskeskustelujen historiaa ja trendejä sekä niiden tarjoamia haasteita ja mahdollisuuksia. Seuraavaksi aiheena on vuorovaikutus kehityskeskustelutilanteessa, joka sisältää pohdintaa ratkaisukeskeisyydestä, palautteen antamisesta, sanattomasta viestinnästä ja merkityksestä. Tämän jälkeen käsitellään kehityskeskustelujen vaiheita: valmistelua, keskustelutilannetta ja jälkihoitoa. Toteutuneessa kehityskeskustelumallissa kehityskeskustelut on eriytetty kolmeksi erilliseksi keskusteluksi, jotka ovat henkilökohtainen kehityskeskustelu, tuloskeskustelu ja tavoitekeskustelu. Toteutunut malli mahdollistaa tavoite- ja tuloskeskustelujen käymisen ryhmäkeskusteluina.
Loppupäätelmissä on yhteenveto ja johtopäätökset opinnäytetyön toteutuksesta sekä opiskelijan kehittämisehdotukset tulevaisuutta ajatellen. Lisäksi yhteenveto ja johtopäätökset sisältävät pohdinnan osaamisen ja oppimisen näkökulmista.