Asiakastyytyväisyyskysely : KS Koti ja Sijoitus Oy, Kiinteistömaailma Nokia
Huhtala, Ville (2014)
Huhtala, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610142
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää KS Koti ja Sijoitus Oy:n asiakkaidentyytyväisyyttä. Kysely oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Lomakkeiden kysymykset suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Kysely tehtiin helmi-, maalis- ja huhtikuun aikana. Lomakkeita lähetettiin 80 ja niistä palautui 63 kappaletta takaisin vuonna 2012.
Tarkoituksena oli kartoittaa vuosien 2011-2012 aikana asuntonsa myyneiden asiakkaiden tyytyväisyyttä. Nykyaikana kilpailu on kovaa kiinteistövälitysalalla, ja on tärkeää saada jokaisesta hoidetusta asiakastapahtumasta erittäin positiivinen. Negatiivista palautetta kerrotaan helpommin eteenpäin tuttaville kuin positiivista. Esimerkiksi tutkimuksessa kysyttiin ”Suositteletko kiinteistömaailman palveluita?” vastaajista 78% oli sitä meiltä, että suosittelisivat Nokian Kiinteistömaailman palveluita. Yli puolet asiakkaista oli tyytyväisiä asiakaspalveluun.
Opinnäytetyön aineistosta tehtiin havaintomatriisi Excel-taulukkolaskentaohjelmalla ja se analysoitiin Tixel-tilastointiohjelman avulla. Tuloksia kuvailtiin sanallisesti sekä havainnollistettiin kuvioin. Vastauksista kävi ilmi, että yleisesti ottaen asiakkaat olivat enemmän kuin tyytyväisiä yrittäjän tarjoamaan asuntovälitys palveluihin.
Tutkimustuloksen perusteella KS Koti ja Sijoitus Oy:n asiakkaat olivat kokonaisuudessa tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja yrityksen toimintaan. Tuloksista erottui vahvasti, että asiakkaat olivat valinneet Nokian Kiinteistömaailman palvelut aikaisemman kokemuksen perusteella. Asiakkaat myös luottivat kiinteistömaailman ammattitaitoon.
Tarkoituksena oli kartoittaa vuosien 2011-2012 aikana asuntonsa myyneiden asiakkaiden tyytyväisyyttä. Nykyaikana kilpailu on kovaa kiinteistövälitysalalla, ja on tärkeää saada jokaisesta hoidetusta asiakastapahtumasta erittäin positiivinen. Negatiivista palautetta kerrotaan helpommin eteenpäin tuttaville kuin positiivista. Esimerkiksi tutkimuksessa kysyttiin ”Suositteletko kiinteistömaailman palveluita?” vastaajista 78% oli sitä meiltä, että suosittelisivat Nokian Kiinteistömaailman palveluita. Yli puolet asiakkaista oli tyytyväisiä asiakaspalveluun.
Opinnäytetyön aineistosta tehtiin havaintomatriisi Excel-taulukkolaskentaohjelmalla ja se analysoitiin Tixel-tilastointiohjelman avulla. Tuloksia kuvailtiin sanallisesti sekä havainnollistettiin kuvioin. Vastauksista kävi ilmi, että yleisesti ottaen asiakkaat olivat enemmän kuin tyytyväisiä yrittäjän tarjoamaan asuntovälitys palveluihin.
Tutkimustuloksen perusteella KS Koti ja Sijoitus Oy:n asiakkaat olivat kokonaisuudessa tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja yrityksen toimintaan. Tuloksista erottui vahvasti, että asiakkaat olivat valinneet Nokian Kiinteistömaailman palvelut aikaisemman kokemuksen perusteella. Asiakkaat myös luottivat kiinteistömaailman ammattitaitoon.