Ympäristökasvatus Varhaiskasvatuksessa
Avovaara, Tiia; Vallius, Mari (2014)
Avovaara, Tiia
Vallius, Mari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610171
Tiivistelmä
Ympäristökasvatus on kasvatuksellista toimintaa, jossa on kyse kokonaisvaltaisen ympäristövastuullisen elämäntavan oppimisesta. Sen päätavoitteena on antaa lapsille tiedot ja taidot toimia ympäristövastuullisena kansalaisena. Varhaiskasvatuksessa to-teutettava ympäristökasvatus sisältää neljä vaihetta, jotka ovat suunnittelu, toteutus, arviointi ja kehittäminen. Toteutuksessa lapsi tulee tietoiseksi ympäristöstä, toimii ympäristössä ja toimii ympäristön puolesta. Lapsille suunnattu ympäristökasvatus tu-lee sisältää elämyksiä, kokemuksia ja omaa toimintaa.
Ympäristökasvatus on kuitenkin jäänyt vähälle huomiolle. Sen toteuttaminen varhais-kasvatuksessa on tärkeää, koska varhaislapsuudessa luodaan pohja myöhemmällä ym-päristötietoudelle. Ympäristökasvatuksen toteutumiseksi varhaiskasvatuksessa on luo-tava valmiita toimintamalleja, joiden avulla lapset on helppo tutustuttaa ympäristöön. Kasvattajan vastuulle jää toimintamallien löytäminen ja hyödyntäminen arjessa.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kuvataan ympäristökasvatus-aiheisen toimin-nallisen viikon suunnittelu- ja toteutusprosessi. Toiminnallisen viikon rinnalle on luotu oheismateriaali, joka tukee toiminnallista viikkoa ja sen jatkotyöstämistä. Toimin-nallinen viikko on toteutettu yhdessä esiopetusryhmässä, mutta se on toteutettavissa myös missä tahansa lapsiryhmässä.
Ympäristökasvatus on kuitenkin jäänyt vähälle huomiolle. Sen toteuttaminen varhais-kasvatuksessa on tärkeää, koska varhaislapsuudessa luodaan pohja myöhemmällä ym-päristötietoudelle. Ympäristökasvatuksen toteutumiseksi varhaiskasvatuksessa on luo-tava valmiita toimintamalleja, joiden avulla lapset on helppo tutustuttaa ympäristöön. Kasvattajan vastuulle jää toimintamallien löytäminen ja hyödyntäminen arjessa.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kuvataan ympäristökasvatus-aiheisen toimin-nallisen viikon suunnittelu- ja toteutusprosessi. Toiminnallisen viikon rinnalle on luotu oheismateriaali, joka tukee toiminnallista viikkoa ja sen jatkotyöstämistä. Toimin-nallinen viikko on toteutettu yhdessä esiopetusryhmässä, mutta se on toteutettavissa myös missä tahansa lapsiryhmässä.