Kylä-kanava : käyttäjien kokemuksia vuorovaikutteisuudesta, ohjelmista ja teknisestä toimivuudesta
Miesvirta, Salla; Parikka, Sirpa; Vähä-Eskeli, Maarit (2014)
Miesvirta, Salla
Parikka, Sirpa
Vähä-Eskeli, Maarit
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259840
Tiivistelmä
Ikäihmisten määrän kasvaessa ja teknologian käyttötaidon ja tiedon lisääntyessä kasvaa myös virtuaaliteknologian käyttäjien määrä tulevaisuudessa. Hyvinvointiteknologian kehittyminen on avannut uusia mahdollisuuksia palvelujen kehittämisessä. Tämä opinnäytetyö liittyy syyskuussa 2013 aloittaneeseen Turun ammattikorkeakoulun Kylä-kanavan toimintaan, joka on jatkoa EU-rahoitteiselle VIRTU-hankkeelle (2010-2013). Kylä-kanava on palvelumalli, jonka välityksellä palveluja tuodaan ikäihmisille vuorovaikutteisesti etäpalveluna kotiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää käyttäjien kokemuksia Kylä-kanavan vuorovaikutteisuudesta, ohjelmista ja teknisestä toimivuudesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että käyttäjiltä saatavan palautteen perusteella Kylä-kanavan toimintaa voitaisiin jatkossa kehittää monipuolisemmaksi kohtaamis- ja keskustelupaikaksi. Tällöin kuntien olisi mahdollista saada laajempi mahdollisuus jakaa asiantuntijapalveluita ja sosiaalista tukea Kylä-kanavan käyttäjille.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoi- tua teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin haastattelemalla Kylä-kanavan aktiivikäyttäjiä (n=11) vuorovaikutteisen etälaitteen välityksellä. Teemahaastattelulla saatu aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustuloksista tuli esille, että Kylä-kanavan vuorovaikutteisuuteen oltiin varsin tyytyväisiä. Se oli parhaimmillaan kohtaamispaikka, jossa tavattiin ystäviä, kuunneltiin toisia Kylä-kanavan käyttäjiä ja tultiin kuulluiksi. Se rytmitti päivää, toi sisältöä elämään ja loi uusia ystävyyssuhteita sekä ylläpiti ja vahvisti jo olemassa olevia suhteita. Ohjelmien sisältö koettiin hyväksi, mutta toivottiin lisää kuunteluohjelmia ja asiantuntijaohjelmia eri aloilta sekä historiallisia aiheita ja tuolijumppaa. Tekniikan toimivuuteen toivottiin varmuutta, jotta lähetys ei kesken ohjelman katkeaisi. Toivottiin myös, että äänentoisto olisi laadultaan musiikkilähetyksissäkin hyvätasoista.
Tutkimustulosten perusteella kehittämisehdotuksiksi nousivat ohjelmasisältöjen kehittäminen ja etälaitteen teknisen toimivuuden varmistaminen ja kehittäminen etenkin äänen laadun osalta, huomioiden myös erilaiset ikääntymiseen liittyvät rajoitteet näkökyvyn ja kuulemisen osalta. Jatkokehittämiskohteena tuli esille, että kunnat voisivat kehittää lisää virtuaalipalveluja ikäihmisille.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoi- tua teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin haastattelemalla Kylä-kanavan aktiivikäyttäjiä (n=11) vuorovaikutteisen etälaitteen välityksellä. Teemahaastattelulla saatu aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustuloksista tuli esille, että Kylä-kanavan vuorovaikutteisuuteen oltiin varsin tyytyväisiä. Se oli parhaimmillaan kohtaamispaikka, jossa tavattiin ystäviä, kuunneltiin toisia Kylä-kanavan käyttäjiä ja tultiin kuulluiksi. Se rytmitti päivää, toi sisältöä elämään ja loi uusia ystävyyssuhteita sekä ylläpiti ja vahvisti jo olemassa olevia suhteita. Ohjelmien sisältö koettiin hyväksi, mutta toivottiin lisää kuunteluohjelmia ja asiantuntijaohjelmia eri aloilta sekä historiallisia aiheita ja tuolijumppaa. Tekniikan toimivuuteen toivottiin varmuutta, jotta lähetys ei kesken ohjelman katkeaisi. Toivottiin myös, että äänentoisto olisi laadultaan musiikkilähetyksissäkin hyvätasoista.
Tutkimustulosten perusteella kehittämisehdotuksiksi nousivat ohjelmasisältöjen kehittäminen ja etälaitteen teknisen toimivuuden varmistaminen ja kehittäminen etenkin äänen laadun osalta, huomioiden myös erilaiset ikääntymiseen liittyvät rajoitteet näkökyvyn ja kuulemisen osalta. Jatkokehittämiskohteena tuli esille, että kunnat voisivat kehittää lisää virtuaalipalveluja ikäihmisille.