Kaupunkitarinoita : kaupungin kerronnallisia ulottuvuuksia
Haldin, Kim (2014)
Haldin, Kim
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269966
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii kaupungin suhdetta kerrontaan fiktisarjoissa. Tavoitteena on löytää tapoja, joilla kaupunki voi rikastaa fiktiivistä tarinaa sen sijaan, että toimisi vain tapahtumien kulissina. Työssä kysytään, millaista lisäarvoa kaupunkiympäristö voi tuoda tarinankerrontaan.
Työssä käsitellään aihetta teoreettisen kirjallisuuden ja käsikirjoitusoppaiden valossa. Aineistona on kotimaisia fiktiosarjoja, joita tarkastellaan kohtaamisten, dokumentaarisuuden ja rappion näkökulmista. Edellä mainittuja näkökulmia toteutetaan aineistona käytetyissä sarjoissa monin eri tavoin.
Opinnäyte on monimuototyö, joka koostuu kirjallisesta osasta ja teososasta. Teos on pilottikäsikirjoitus 10-osaiseen draamakomediaan Rundi. Se on tarina helsinkiläisestä pyörälähetistä, joka joutuu dementoituvan isoisänsä omaishoitajaksi ja päättää ratkaista taloudellisen ahdinkonsa laittomin keinoin. Helsinki on sarjassa näkyvä elementti, ja kirjallisen osan tavoitteena on löytää keinoja, joilla Helsinkiä voisi tuoda entistä paremmin tarinan osaksi.
Työstä käy ilmi, että Helsinki näyttäytyy draamasarjoissa romanttisten kohtaamisten, vieraaseen kohdistuvien pelkojen ja yhteiskunnallisen muutoksen näyttämönä. Tietyn näkökulman painottuminen riippuu sarjan genrestä – rikossarja on esimerkiksi dokumentaarisempi kuin komedia.
Työssä käsitellään aihetta teoreettisen kirjallisuuden ja käsikirjoitusoppaiden valossa. Aineistona on kotimaisia fiktiosarjoja, joita tarkastellaan kohtaamisten, dokumentaarisuuden ja rappion näkökulmista. Edellä mainittuja näkökulmia toteutetaan aineistona käytetyissä sarjoissa monin eri tavoin.
Opinnäyte on monimuototyö, joka koostuu kirjallisesta osasta ja teososasta. Teos on pilottikäsikirjoitus 10-osaiseen draamakomediaan Rundi. Se on tarina helsinkiläisestä pyörälähetistä, joka joutuu dementoituvan isoisänsä omaishoitajaksi ja päättää ratkaista taloudellisen ahdinkonsa laittomin keinoin. Helsinki on sarjassa näkyvä elementti, ja kirjallisen osan tavoitteena on löytää keinoja, joilla Helsinkiä voisi tuoda entistä paremmin tarinan osaksi.
Työstä käy ilmi, että Helsinki näyttäytyy draamasarjoissa romanttisten kohtaamisten, vieraaseen kohdistuvien pelkojen ja yhteiskunnallisen muutoksen näyttämönä. Tietyn näkökulman painottuminen riippuu sarjan genrestä – rikossarja on esimerkiksi dokumentaarisempi kuin komedia.