Paalujen varaisten palkkien valaminen satamarakenteissa
Ilmonen, Henri (2014)
Ilmonen, Henri
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610091
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee satamalaiturien teräsbetonisten palkistojen muottien tukemista paalulaitureissa. Tilaajana työssä toimi Destia Oy.
Satamalaiturit voidaan jaotella niiden sijainnin mukaan ranta-, pisto-, tihtaali- tai offshore-laitureihin sekä niiden tuentatavan mukaan gravitaatio-, paalu-, maanpaineseinä-, kallio- ja ponttonilaitureihin.
Valettaessa teräsbetonisia palkistoja satamalaitureille on niiden muotit tuettava konsoleiden avulla tulevan laiturin paaluihin. Konsoleiden toiminnalla on erittäin suuri merkitys työnonnistumiselle niin työn turvallisuuden kuin aikataulunkin kannalta. Erilaisia tuentatapoja on hitsattava, pultilla kiinnitettävä, henkari-, kieleke-, kierrevartinen, sokallinen ja kiilavartinen konsoli sekä riipputuentainen muotitus. Tuentatapojen heikkouksia voi poistaa käyttämällä erilaisia lisälaitteita yhdessä konsolin kanssa, kuten kiilapakkaa, mutterisäätöä, hydraulispuristinta sekä pulttijatkosta konsolin varressa. Konsoleiden käytön tarvetta voidaan vähentää myös rakentamalla laituripalkistot elementtien ja kuorilaattojen avulla.
Satamalaiturityömaat ovat usein hyvinkin erikokoisia, joten tuentatavan käyttö on valittava kohteen koon ja mahdollisten työmaata kohtaavien haasteiden mukaan. Pienemmille työmaille on syytä valita kiilavartinen konsoli, sen helpon uudelleen käytettävyyden ja sen mahdollistaman korkeuden säädön johdosta. Suurille laiturityömaille riipputuenta on monin tavoin järkevin vaihtoehto, varsinkin kun sen asentaminen ei hidasta paalujen valua ja se mahdollistaa suurten palkistojen muottien tuennan nopealla aikataululla.
Elementtien ja kuorilaattojen käytöllä satamalaiturien paalujenvaraisten palkkien valamisessa voidaan saada merkittäviä aikataulullisia säästöjä, koska niitä käytettäessä päästään eroon paalutuksen määräävästä asemasta aikataulussa. Niiden käyttö vaatii kuitenkin vielä lisää käytännön kokemuksia työmaalta, jotta saadaan selville mitkä osat on järkevintä toteuttaa elementteinä ja mitkä paikalla valaen.
Satamalaiturit voidaan jaotella niiden sijainnin mukaan ranta-, pisto-, tihtaali- tai offshore-laitureihin sekä niiden tuentatavan mukaan gravitaatio-, paalu-, maanpaineseinä-, kallio- ja ponttonilaitureihin.
Valettaessa teräsbetonisia palkistoja satamalaitureille on niiden muotit tuettava konsoleiden avulla tulevan laiturin paaluihin. Konsoleiden toiminnalla on erittäin suuri merkitys työnonnistumiselle niin työn turvallisuuden kuin aikataulunkin kannalta. Erilaisia tuentatapoja on hitsattava, pultilla kiinnitettävä, henkari-, kieleke-, kierrevartinen, sokallinen ja kiilavartinen konsoli sekä riipputuentainen muotitus. Tuentatapojen heikkouksia voi poistaa käyttämällä erilaisia lisälaitteita yhdessä konsolin kanssa, kuten kiilapakkaa, mutterisäätöä, hydraulispuristinta sekä pulttijatkosta konsolin varressa. Konsoleiden käytön tarvetta voidaan vähentää myös rakentamalla laituripalkistot elementtien ja kuorilaattojen avulla.
Satamalaiturityömaat ovat usein hyvinkin erikokoisia, joten tuentatavan käyttö on valittava kohteen koon ja mahdollisten työmaata kohtaavien haasteiden mukaan. Pienemmille työmaille on syytä valita kiilavartinen konsoli, sen helpon uudelleen käytettävyyden ja sen mahdollistaman korkeuden säädön johdosta. Suurille laiturityömaille riipputuenta on monin tavoin järkevin vaihtoehto, varsinkin kun sen asentaminen ei hidasta paalujen valua ja se mahdollistaa suurten palkistojen muottien tuennan nopealla aikataululla.
Elementtien ja kuorilaattojen käytöllä satamalaiturien paalujenvaraisten palkkien valamisessa voidaan saada merkittäviä aikataulullisia säästöjä, koska niitä käytettäessä päästään eroon paalutuksen määräävästä asemasta aikataulussa. Niiden käyttö vaatii kuitenkin vielä lisää käytännön kokemuksia työmaalta, jotta saadaan selville mitkä osat on järkevintä toteuttaa elementteinä ja mitkä paikalla valaen.