Koulutuspalveluiden tuotteistaminen : Case: Junttan Oy
Voutilainen, Tomi (2014)
Voutilainen, Tomi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710192
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotteistamisen avulla kehittää kuopiolaisen paalutuskonevalmistaja Junttan Oy:n paalutuskoneen kuljettaja- ja huoltokoulutuspalveluja. Työn tavoitteena oli tuotteistamisen avulla selkeyttää yrityksen palvelutarjoomaa. Työn toimeksiannon taustalla oli yrityksessä tapahtunut liiketoimintamallin muutos, jossa keskityttiin palveluliiketoiminnan kehittämiseen ja sen liikevaihdon kasvattamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin teollisuusyritysten palveluliiketoiminnan sekä tuotteistamisen teoriaan. Erityisesti huomiota kiinnitettiin palveluliiketoiminnan tuomiin hyötyihin perinteisen valmistavan teollisuuden osalta sekä muutosprosessiin tuoteorientoituneesta yrityksestä kohti palveluyritystä. Tuotteistamisen teoriassa keskityttiin tuotteistamisprosessiin ja sitä tukeviin työkaluihin osana palvelujen kehittämistä. Teoreettisen viitekehyksen valinnoilla haluttiin kasvattaa ymmärrystä Junttan Oy:n tilanteesta palveluliiketoiminnan osa-alueella sekä edesauttaa käytännön osuuden toteutusta tuotteistamisen työkaluilla ja malleilla.
Käytännön osuudessa Junttan Oy:lle luotiin koulutuspalvelukonsepti, joka sisälsi muun muassa koulutuksen rakenteen, sisällön sekä prosessikuvauksen. Palvelukonsepti rakentui Savonia-ammattikorkeakoulun LEKA-hankkeessa kehitetyn konseptointimallin mukaisesti. Tämän jälkeen koulutuspalvelukonseptia kehitettiin edelleen tuotteistamisen työkaluilla valmiiksi palvelutuotteeksi. Tuotteistamisen tärkeimpinä työkaluina olivat Jorma Sipilän tuotekuvauksen ja tuote-esitteen malli sekä Jari Parantaisen malli tuotteistetun palvelun palvelukäsikirjasta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tuotteistettua Junttan Oy:n tärkeimmät paalutuskoneen kuljettaja- ja huoltokoulutukset sekä luotua näille opinnäytetyön tuotoksena toimiva tuote-esite. Tuote-esite kokoaa yhteen tärkeimmät palveluiden antamat asiakaslupaukset sekä esittää aiempaa selkeämmin koulutusjärjestelmän, palveluiden sisällöt, rakenteet ja hinnoittelun.
Työhön liittyviä jatkotutkimusaiheita käsiteltäessä esiin nousi tarve tuotteistamisen tulosten arviointiin ja seuraamiseen, joita ei tässä opinnäytetyössä käsitelty.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin teollisuusyritysten palveluliiketoiminnan sekä tuotteistamisen teoriaan. Erityisesti huomiota kiinnitettiin palveluliiketoiminnan tuomiin hyötyihin perinteisen valmistavan teollisuuden osalta sekä muutosprosessiin tuoteorientoituneesta yrityksestä kohti palveluyritystä. Tuotteistamisen teoriassa keskityttiin tuotteistamisprosessiin ja sitä tukeviin työkaluihin osana palvelujen kehittämistä. Teoreettisen viitekehyksen valinnoilla haluttiin kasvattaa ymmärrystä Junttan Oy:n tilanteesta palveluliiketoiminnan osa-alueella sekä edesauttaa käytännön osuuden toteutusta tuotteistamisen työkaluilla ja malleilla.
Käytännön osuudessa Junttan Oy:lle luotiin koulutuspalvelukonsepti, joka sisälsi muun muassa koulutuksen rakenteen, sisällön sekä prosessikuvauksen. Palvelukonsepti rakentui Savonia-ammattikorkeakoulun LEKA-hankkeessa kehitetyn konseptointimallin mukaisesti. Tämän jälkeen koulutuspalvelukonseptia kehitettiin edelleen tuotteistamisen työkaluilla valmiiksi palvelutuotteeksi. Tuotteistamisen tärkeimpinä työkaluina olivat Jorma Sipilän tuotekuvauksen ja tuote-esitteen malli sekä Jari Parantaisen malli tuotteistetun palvelun palvelukäsikirjasta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tuotteistettua Junttan Oy:n tärkeimmät paalutuskoneen kuljettaja- ja huoltokoulutukset sekä luotua näille opinnäytetyön tuotoksena toimiva tuote-esite. Tuote-esite kokoaa yhteen tärkeimmät palveluiden antamat asiakaslupaukset sekä esittää aiempaa selkeämmin koulutusjärjestelmän, palveluiden sisällöt, rakenteet ja hinnoittelun.
Työhön liittyviä jatkotutkimusaiheita käsiteltäessä esiin nousi tarve tuotteistamisen tulosten arviointiin ja seuraamiseen, joita ei tässä opinnäytetyössä käsitelty.