Avoin data hyötykäytössä
Heikkinen, Markus (2014)
Heikkinen, Markus
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147786
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee avointa dataa ja sen vaikutusta tuotekehittelyyn ja tuotekehittelyn ideointivaiheeseen. Nykypäivän kasvavan informaatiomäärän takia on tärkeää, että avoin data saadaan valjastettua mahdollisimman tehokkaaseen hyötykäyttöön.
Opinnäytetyö on jaettu teoreettiseen ja empiiriseen osioon. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään avointa dataa ja sen käsitteitä, sekä avoimen datan vaikutuksia tuotekehittelyyn. Avoimen datan ohella teoriaosuus käsittelee myös tuotekehittelyä ja siihen liittyviä vaiheita, kuten esimerkiksi edellä mainittua ideointia.
Empiiriaosuuden tutkimuksen aiheena on tuotekehitysprosessin ideointivaihe. Tutkimuksessa vertaillaan normaalin tuotekehitysprosessin ideointivaihetta avoimen datan pohjalta kehitetyn tuotteen ideointivaiheeseen. Opinnäytetyön tutkimusaineistot on kerätty hyödyntäen osallistuvaa havainnointia ja haastatteluja. Empiirian ydin koostuu näiden kahden aineiston vertailusta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen tarkoituksena on pyrkiä avaamaan tuotekehittelyn ideointiprosessia työn tilaajalle.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tuoteideat lähtevät liikkeelle usein tuotteen kehittäjän omista harrastuksista. Nykypäivän suomalaiset avoimen datan tuotteet hyödyntävät hyvin paljon erilaisia maantieteellistä tietoa kerääviä tietopankkeja, kuten esimerkiksi maanmittauslaitosta tai ilmatieteenlaitosta. Toinen erittäin oleellinen tekijä on sosiaalinen media.
Opinnäytetyö on jaettu teoreettiseen ja empiiriseen osioon. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään avointa dataa ja sen käsitteitä, sekä avoimen datan vaikutuksia tuotekehittelyyn. Avoimen datan ohella teoriaosuus käsittelee myös tuotekehittelyä ja siihen liittyviä vaiheita, kuten esimerkiksi edellä mainittua ideointia.
Empiiriaosuuden tutkimuksen aiheena on tuotekehitysprosessin ideointivaihe. Tutkimuksessa vertaillaan normaalin tuotekehitysprosessin ideointivaihetta avoimen datan pohjalta kehitetyn tuotteen ideointivaiheeseen. Opinnäytetyön tutkimusaineistot on kerätty hyödyntäen osallistuvaa havainnointia ja haastatteluja. Empiirian ydin koostuu näiden kahden aineiston vertailusta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen tarkoituksena on pyrkiä avaamaan tuotekehittelyn ideointiprosessia työn tilaajalle.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tuoteideat lähtevät liikkeelle usein tuotteen kehittäjän omista harrastuksista. Nykypäivän suomalaiset avoimen datan tuotteet hyödyntävät hyvin paljon erilaisia maantieteellistä tietoa kerääviä tietopankkeja, kuten esimerkiksi maanmittauslaitosta tai ilmatieteenlaitosta. Toinen erittäin oleellinen tekijä on sosiaalinen media.