Uuden palvelutuotteen kehittäminen Saga Kanalinrantaan
Vänttinen, Marika (2014)
Vänttinen, Marika
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269977
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen opinnäytetyön tavoitteena on uuden palvelutuotteen kehittäminen yksityiseen vanhustenpalvelutalo Saga Kanalinrantaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Saga Care Finland Oy. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi juhlaillallisen markkinointiesite ja palvelumalli, jota seuraamalla pystytään järjestämään pöytiin tarjoiltava juhlaillallinen laadukkaasti. Uuden palvelun tavoitteena on arvon luominen asiakkaalle ja keittiöhenkilökunnan motivaation kohottaminen.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakaslähtöistä palvelua, palvelutuotteen kehittämisen prosessia sekä sisäisen markkinoinnin ja palautteen antamisen tärkeyttä henkilökunnan motivoimisessa. Juhlaillallisen kehittämismenetelminä käytettiin teemahaastattelua sekä havainnointia.
Uuden palvelutuotteen kehittäminen sai alkunsa asiakaspalautteista ja keittiöhenkilökunnan laskeneesta työmotivaatiosta. Saga Kanalinrannan asiakkaat ovat antaneet palautetta iltaan sijoittuvien tapahtumien vähyydestä, joten illallinen oli sopiva lähtökohta palveluidean kehittämiselle. Illallisen ajankohdaksi valikoitui itsenäisyyspäivä, koska se on asiakaskunnalle erityisen tärkeä juhlapäivä.
Keittiöhenkilökunnan työmotivaatio ja ammatti-identiteetti ovat laskeneet työtehtävien lisääntyessä ja työtahdin kiristyessä. Juhlaillallisen tarkoituksena oli keittiöhenkilökunnan ammattitaidon ja erikoisosaamisen esiin tuominen asiakkaille ja esimiehille. Juhlaillallisen suunnittelussa ja toteutuksessa käytettiin osallistavaa työotetta ja palautteen antamista motivaation nostamiseksi. Itsenäisyyspäivän juhlaillallisen kuvauksessa käydään läpi suunnittelu, markkinointi ja toteutus.
Tutkimuksen tuloksena kehittämiskohteeksi nousi asiakasymmärtämisen lisääminen illallisen menun suunnittelussa. Osallistavan työotteen käyttämisellä esimiestyössä, ja rakentavan palautteen antamisella oli haastatteluiden ja havainnoinnin mukaan keittiöhenkilökunnan motivaatiota ja ammatti-identiteettiä kohottava vaikutus.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakaslähtöistä palvelua, palvelutuotteen kehittämisen prosessia sekä sisäisen markkinoinnin ja palautteen antamisen tärkeyttä henkilökunnan motivoimisessa. Juhlaillallisen kehittämismenetelminä käytettiin teemahaastattelua sekä havainnointia.
Uuden palvelutuotteen kehittäminen sai alkunsa asiakaspalautteista ja keittiöhenkilökunnan laskeneesta työmotivaatiosta. Saga Kanalinrannan asiakkaat ovat antaneet palautetta iltaan sijoittuvien tapahtumien vähyydestä, joten illallinen oli sopiva lähtökohta palveluidean kehittämiselle. Illallisen ajankohdaksi valikoitui itsenäisyyspäivä, koska se on asiakaskunnalle erityisen tärkeä juhlapäivä.
Keittiöhenkilökunnan työmotivaatio ja ammatti-identiteetti ovat laskeneet työtehtävien lisääntyessä ja työtahdin kiristyessä. Juhlaillallisen tarkoituksena oli keittiöhenkilökunnan ammattitaidon ja erikoisosaamisen esiin tuominen asiakkaille ja esimiehille. Juhlaillallisen suunnittelussa ja toteutuksessa käytettiin osallistavaa työotetta ja palautteen antamista motivaation nostamiseksi. Itsenäisyyspäivän juhlaillallisen kuvauksessa käydään läpi suunnittelu, markkinointi ja toteutus.
Tutkimuksen tuloksena kehittämiskohteeksi nousi asiakasymmärtämisen lisääminen illallisen menun suunnittelussa. Osallistavan työotteen käyttämisellä esimiestyössä, ja rakentavan palautteen antamisella oli haastatteluiden ja havainnoinnin mukaan keittiöhenkilökunnan motivaatiota ja ammatti-identiteettiä kohottava vaikutus.