Kovapintainen 3D -peliympäristö
Hillukkala, Jari-Juhani (2014)
Hillukkala, Jari-Juhani
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405249772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405249772
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee epäorgaanisten 3D -peliympäristöjen visuaalista suunnittelua ja toteuttamista. Työn teoria tarkastelee visuaalista konseptisuunnittelua peliprojektin kannalta sekä 3D -toteutuksen perusteita. Tekstissä esitellään perustietoutta, jota fiktiivisen viihteen toteutuksessa tarvitaan. Kyky luoda ja kommunikoida ideoita ovat tärkeitä piirteitä jokaiselle visuaaliselle suunnittelijalle. Työn tavoitteena on perehtyä kokonaisvaltaisesti 3D -peliympäristöjen toteutusprosessiin.
Opinnäytetyöhön kuului soveltava osuus, jossa tehtiin futuristinen 3D -peliympäristö Unreal Development Kit:n avulla. Projektia varten luotiin synopsis, jonka pohjalta voitiin suunnitella ja mallintaa vaatimustenmukainen pelisisältö. Hyvien lopputulosten saamiseksi tarvitaan hyvin laaja-alaista ymmärrystä teknisestä toteutuksesta sekä visuaalisesta suunnittelusta.
Opinnäytetyöhön kuului soveltava osuus, jossa tehtiin futuristinen 3D -peliympäristö Unreal Development Kit:n avulla. Projektia varten luotiin synopsis, jonka pohjalta voitiin suunnitella ja mallintaa vaatimustenmukainen pelisisältö. Hyvien lopputulosten saamiseksi tarvitaan hyvin laaja-alaista ymmärrystä teknisestä toteutuksesta sekä visuaalisesta suunnittelusta.