Mikä ihmeen sosiaalinen televisio? Sosiaalisen median hyödyntäminen suorassa tv-lähetyksessä
Salmikivi, Sara (2014)
Salmikivi, Sara
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269865
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön sisältö muodostuu sähköisten medioiden ja sosiaalisen median ympärille ja aihe on syntynyt kirjoittajan omasta mielenkiinnosta kyseisten medioiden keskinäisiä hyödyntämismahdollisuuksia kohtaan. Opinnäytetyötä on tehty yhteistyössä mediayhtiö MTV:n kanssa, joka on tarjonnut jo pari vuotta edistyksellisiä sosiaalisen television ratkaisuja Suomessa.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena työnä eli produktina. Produktin tavoitteena on tuottaa opas sellaiselle henkilölle, joka suunnittelee hyödyntävänsä sosiaalisen median eri palveluita suorassa televisiolähetyksessä. Työn lopputuloksena syntynyt produkti on ammatilliseen käyttöön tuotettu opas, joka käy läpi eri sosiaalisen median palveluiden hyödynnettävyyttä sosiaalisen television katselukokemusta luotaessa. Opas myös selvittää lukijalle, mitä käsitteellä ”sosiaalinen televisio” tarkoitetaan. Produktissa pohditaan lopuksi vaihtoehtoja, onko sosiaalisen television ratkaisujen kehittäminen lukijalle mahdollista, tuottaako se jotain lisäarvoa suoralle televisio-ohjelmalle ja onko sen hyödyntäminen strategisesti kannattavaa vai ei.
Opinnäytetyön teoreettinen perusta muodostuu sosiaalisen median, kollektiivisen älyn, yhteisöllisen sisällöntuotannon ja sosiaalisen television teoriasta sekä eri sosiaalisen median palveluiden käsitteistä. Työhön on rajattu produktin tuotantoa varten olennaisimmat teoriat sekä sosiaaliselle televisiolle merkittävimmät sosiaalisen median palvelut ja niihin liittyvä termistö.
Opinnäytetyö tuotettiin loka-marraskuun 2013 ja maalis-huhtikuun 2014 aikana. Opinnäytetyön tuotannossa on käytetty hyväksi lähdekirjallisuutta ja kirjoittajan omaa havainnointia opinnäytetyön aiheesta, jonka vuoksi työtä varten ei ole toteutettu erillistä tutkimusta. Lopullinen opas on yleishyödyllinen kaikille sellaisille henkilöille, jotka kokevat haluavansa tutustua sosiaalisen television eri ratkaisujen suunnitteluun, hyötyihin ja toteutukseen.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena työnä eli produktina. Produktin tavoitteena on tuottaa opas sellaiselle henkilölle, joka suunnittelee hyödyntävänsä sosiaalisen median eri palveluita suorassa televisiolähetyksessä. Työn lopputuloksena syntynyt produkti on ammatilliseen käyttöön tuotettu opas, joka käy läpi eri sosiaalisen median palveluiden hyödynnettävyyttä sosiaalisen television katselukokemusta luotaessa. Opas myös selvittää lukijalle, mitä käsitteellä ”sosiaalinen televisio” tarkoitetaan. Produktissa pohditaan lopuksi vaihtoehtoja, onko sosiaalisen television ratkaisujen kehittäminen lukijalle mahdollista, tuottaako se jotain lisäarvoa suoralle televisio-ohjelmalle ja onko sen hyödyntäminen strategisesti kannattavaa vai ei.
Opinnäytetyön teoreettinen perusta muodostuu sosiaalisen median, kollektiivisen älyn, yhteisöllisen sisällöntuotannon ja sosiaalisen television teoriasta sekä eri sosiaalisen median palveluiden käsitteistä. Työhön on rajattu produktin tuotantoa varten olennaisimmat teoriat sekä sosiaaliselle televisiolle merkittävimmät sosiaalisen median palvelut ja niihin liittyvä termistö.
Opinnäytetyö tuotettiin loka-marraskuun 2013 ja maalis-huhtikuun 2014 aikana. Opinnäytetyön tuotannossa on käytetty hyväksi lähdekirjallisuutta ja kirjoittajan omaa havainnointia opinnäytetyön aiheesta, jonka vuoksi työtä varten ei ole toteutettu erillistä tutkimusta. Lopullinen opas on yleishyödyllinen kaikille sellaisille henkilöille, jotka kokevat haluavansa tutustua sosiaalisen television eri ratkaisujen suunnitteluun, hyötyihin ja toteutukseen.