Rakentamisen laatu on sekä teknistä että toiminnallista laatua mutta myös asiakkaan odotusten mukaisuutta
Keiramo, Tapio (2022)
Keiramo, Tapio
Turun ammattikorkeakoulu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091258336
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091258336
Tiivistelmä
Rakennusteollisuus RT ry teettää vuosittain asiakastyytyväisyystutkimuksen yhdessä EPSI Ratingin kanssa. Se mittaa kuluttaja-asiakkaiden laatukokemusta asuntorakentamisen hankkeista kattavalla ja yhdenmukaisella tavalla. Mittaustulosten perusteella asunnonostajien tyytyväisyys asuntotuottajien toimintaan ja asuntoihin on erittäin korkea myös pohjoismaisessa vertailussa. (Rakennusteollisuus RT, 2020).
Rakentamisen Laatu RALA ry on kerännyt projektipalautteita, joita on analysoitu Juha-Matti Junnosen ja Sami Kärnän toimesta kahdesti vuosina 2014 ja 2020. Aineisto kuvaa rakennusprojektin osapuolten keskinäistä palautetta projektinhallinnan, yhteistyön, henkilöstön osaamisen, työturvallisuuden ja ympäristöasioiden sekä luovutuksen ja tavoitteiden saavuttamisen osa-alueilla. Analyysin palautteiden perusteella rakennuttajat ja tilaajat ovat erittäin tyytyväisiä pääurakoitsijoiden toimintaan hankkeen aikana. (Rakentamisen Laatu RALA, 2020).
Rakentamisen Laatu RALA ry on kerännyt projektipalautteita, joita on analysoitu Juha-Matti Junnosen ja Sami Kärnän toimesta kahdesti vuosina 2014 ja 2020. Aineisto kuvaa rakennusprojektin osapuolten keskinäistä palautetta projektinhallinnan, yhteistyön, henkilöstön osaamisen, työturvallisuuden ja ympäristöasioiden sekä luovutuksen ja tavoitteiden saavuttamisen osa-alueilla. Analyysin palautteiden perusteella rakennuttajat ja tilaajat ovat erittäin tyytyväisiä pääurakoitsijoiden toimintaan hankkeen aikana. (Rakentamisen Laatu RALA, 2020).