Brändimielikuvatutkimus Case Diesel Oy
Hieto, Laura (2014)
Hieto, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710361
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää minkälaisia brändimielikuvia kuluttajat liittävät vaatebrändi Diesel Oy:hyn. Brändillä tarkoitetaan pääsääntöisesti kuluttajien mielikuvia jostakin yrityksestä tai asiasta. Toimeksiantajana oli Italialainen farkkuihin erikoistunut vaatebrändi nimeltä Diesel Oy (jatkossa Diesel). Tutkimuksen tarkoituksena oli tarve tuottaa yritykselle tietoa siitä mikä oli kuluttajien brändimielikuva Dieselistä.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu brändin määrittelystä, sen tehtävistä, sen merkityksestä yrityksille, kuluttajan ja brändin välisestä suhteesta sekä brändin rakentamisesta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluun osallistui 13 vapaaehtoista 23 -30 -vuotiasta haastateltavaa. Teemahaastattelulla selvitettiin kuluttajien brändimielikuvia Dieselistä. Haastateltavat eivät olleet Dieselin kanta-asiakkaita, mutta brändinä Diesel oli kaikille entuudestaan tuttu. Haastattelun teemat noudattivat teoreettista viitekehystä. Lopuksi teemahaastattelusta saatu aineisto teemoiteltiin ja pelkistettiin, jotta tutkimuksen kannalta olennaisin tieto jäi jäljelle.
Tuloksista selvisi, että brändimielikuvat Dieselistä olivat vahvoja, mutta brändinä Diesel koettiin näkymättömäksi. Mielikuvat Dieselistä liittyivät haastateltavien nuoruuteen ja se, mitä Diesel brändinä tutkimus hetkellä edusti, oli epäselvää. Haastateltavat kaipaisivat Dieseliltä isompaa näkyvyyttä sekä helposti lähestyttävämpää olemusta. Tuloksia hyödyntäen Diesel voi kehittää brändiään kuluttajien toivomaan suuntaan ja näin ollen tehdä brändistään näkyvämmän.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu brändin määrittelystä, sen tehtävistä, sen merkityksestä yrityksille, kuluttajan ja brändin välisestä suhteesta sekä brändin rakentamisesta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluun osallistui 13 vapaaehtoista 23 -30 -vuotiasta haastateltavaa. Teemahaastattelulla selvitettiin kuluttajien brändimielikuvia Dieselistä. Haastateltavat eivät olleet Dieselin kanta-asiakkaita, mutta brändinä Diesel oli kaikille entuudestaan tuttu. Haastattelun teemat noudattivat teoreettista viitekehystä. Lopuksi teemahaastattelusta saatu aineisto teemoiteltiin ja pelkistettiin, jotta tutkimuksen kannalta olennaisin tieto jäi jäljelle.
Tuloksista selvisi, että brändimielikuvat Dieselistä olivat vahvoja, mutta brändinä Diesel koettiin näkymättömäksi. Mielikuvat Dieselistä liittyivät haastateltavien nuoruuteen ja se, mitä Diesel brändinä tutkimus hetkellä edusti, oli epäselvää. Haastateltavat kaipaisivat Dieseliltä isompaa näkyvyyttä sekä helposti lähestyttävämpää olemusta. Tuloksia hyödyntäen Diesel voi kehittää brändiään kuluttajien toivomaan suuntaan ja näin ollen tehdä brändistään näkyvämmän.