ESI- JA ALKUOPETUSIKÄISTEN LASTEN SOSIOEMOTIONAALISTEN TAITOJEN TUKEMINEN: HARJOITTELUYHTEISTYÖN ARVIOINTI
Kekkonen, Marika (2014)
Kekkonen, Marika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710248
Tiivistelmä
Itä-Suomen SOHVI-hankkeen koordinoimana Karelia-ammattikorkeakoulu ja Joensuun kaupungin varhaiskasvatus- ja koulutuskeskus aloittivat yhteistyön, jonka myötä syksyllä 2013 sosionomi- ja terveydenhoitajaopiskelijat järjestivät harjoittelutyönään ryhmätoimintaa esi- ja alkuopetuksen oppilaille. Ryhmätoiminnan avulla yhteistyökouluilla harjoiteltiin lasten sosioemotionaalisia taitoja.
Tämä opinnäytetyö on tehty arvioimaan harjoitteluyhteistyön toimivuutta, hyötyjä ja haasteita, sekä tarkoituksenmukaisuutta ja lyhyen aikavälin vaikutuksia lapsiin. Opinnäytetyössä arviointia tehtiin esi- ja alkuopetusluokkien opettajien kokemuksia, teoriatietoa sekä aiempia tutkimuksia aineistona käyttäen.
Opinnäytetyö on tehty arviointitutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla viittä esi- ja alkuopetusluokan opettajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelulla ja lomakehaastattelulla. Aineisto on analysoitu teemoitellen teoriaa apuna käyttäen.
Tuloksista on nähtävissä, että suurin hyöty harjoitteluyhteistyöstä on saatu liittyen esi- ja alkuopetusluokkien ryhmäytymiseen sekä ryhmätyöskentely- ja vuorovaikutustaitoihin. Tuloksista ja teoriatiedosta nousee esille se, että lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen voi ennaltaehkäistä sosiaalisia ongelmia. Kehittämistarpeet puolestaan painottuivat tiedottamiseen.
Tämä opinnäytetyö on tehty arvioimaan harjoitteluyhteistyön toimivuutta, hyötyjä ja haasteita, sekä tarkoituksenmukaisuutta ja lyhyen aikavälin vaikutuksia lapsiin. Opinnäytetyössä arviointia tehtiin esi- ja alkuopetusluokkien opettajien kokemuksia, teoriatietoa sekä aiempia tutkimuksia aineistona käyttäen.
Opinnäytetyö on tehty arviointitutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla viittä esi- ja alkuopetusluokan opettajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelulla ja lomakehaastattelulla. Aineisto on analysoitu teemoitellen teoriaa apuna käyttäen.
Tuloksista on nähtävissä, että suurin hyöty harjoitteluyhteistyöstä on saatu liittyen esi- ja alkuopetusluokkien ryhmäytymiseen sekä ryhmätyöskentely- ja vuorovaikutustaitoihin. Tuloksista ja teoriatiedosta nousee esille se, että lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen voi ennaltaehkäistä sosiaalisia ongelmia. Kehittämistarpeet puolestaan painottuivat tiedottamiseen.