Urheiluliiketoiminnan haasteet – Vahva brändi taloudellisen menestyksen edellytyksenä
Suomela, Juha (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Suomela, Juha
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710350
Tiivistelmä
Työn lähtökohtana oli suomalaisen huippu-urheilun taloudellinen ahdinko. Kotimaiset urheiluseurat eivät menesty taloudellisesti ja yritysten mielenkiinto tehdä yhteistyötä vähenee vuosi vuodelta. Urheilun perinteiset tulovirrat ovat muutoinkin kuihtumassa tai ainakin muuttamassa reittiään ammattilaisurheilusta kohti arvomaailmaltaan puhtaampaa nuorisourheilua. Urheilun viehätys ei ole kadonnut mihinkään, mutta seurat eivät ole kyenneet käärimään tuotteitaan ja palveluitaan sellaiseen pakettiin, joka kuluttajia ja yhteistyökumppaneita kiinnostaisi.
Tavoitteena oli selvittää, miksi suomalainen huippu-urheilu ei kykene menestymään taloudellisesti, millä yritysten mielenkiintoa saataisiin lisättyä ja voisiko seurojen brändäyksestä olla tässä apua. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään urheilumarkkinoinnin ja brändin käsitteitä sekä brändin roolia urheiluliiketoiminnassa. Osiossa perehdytään myös urheiluliiketoiminnan erityispiirteisiin. Työn tutkimuksellisessa osuudessa tutkittavana ilmiönä ovat urheilubrändit ja erityisesti urheiluseurat. Tiedonkeruumenetelminä käytetään teemahaastatteluita, kirjallisia aineistoja sekä tapaustutkimusta.
Kehittämistyön toiminnallisena lopputuloksena syntyi uusi palvelu, joka pitää sisällään seuran brändin pitkäjänteisen kehittämisen perusasiat, joita hyödyntämällä liiketoiminnallisesti kannattava urheilubrändi voidaan rakentaa.
Työssä kävi ilmi, että vaikka maailma ympärillä on kehittynyt hurjaa vauhtia, ovat urheiluseurat jatkaneet perinteisin keinoin. Urheilusta on kuin taikaiskusta tullut osa liike-elämää ja kaupallisuutta, mutta rakenteet ja toimintamallit ovat vielä vanhoilta ajoilta. Eniten haasteita urheiluseuroilla oli tulosten mukaan myynnin ja markkinoinnin saralla.
Työn tulokset osoittivat, että brändäys on välttämätöntä, jotta urheilu kykenee erottautumaan muusta viihdeteollisuudesta. Brändi, mielikuva, on yksi merkittävimmistä tekijöistä taloudellisesti menestyvän urheiluseuran rakentamisessa. Se ei ainoastaan auta urheiluseuraa erottautumaan, vaan lisää myös yhteisöllisyyttä seuran sisällä. Mielikuvat ovat ratkaisevassa roolissa, kun kuluttajat tekevät ostopäätöksiään tai yritykset päättävät yhteistyökumppanuuksistaan. Hyvin johdetut ja urheilun positiivista arvomaailmaa edustavat urheilubrändit ovat yrityksille edelleen mieluisia yhteistyökumppaneita.
Tavoitteena oli selvittää, miksi suomalainen huippu-urheilu ei kykene menestymään taloudellisesti, millä yritysten mielenkiintoa saataisiin lisättyä ja voisiko seurojen brändäyksestä olla tässä apua. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään urheilumarkkinoinnin ja brändin käsitteitä sekä brändin roolia urheiluliiketoiminnassa. Osiossa perehdytään myös urheiluliiketoiminnan erityispiirteisiin. Työn tutkimuksellisessa osuudessa tutkittavana ilmiönä ovat urheilubrändit ja erityisesti urheiluseurat. Tiedonkeruumenetelminä käytetään teemahaastatteluita, kirjallisia aineistoja sekä tapaustutkimusta.
Kehittämistyön toiminnallisena lopputuloksena syntyi uusi palvelu, joka pitää sisällään seuran brändin pitkäjänteisen kehittämisen perusasiat, joita hyödyntämällä liiketoiminnallisesti kannattava urheilubrändi voidaan rakentaa.
Työssä kävi ilmi, että vaikka maailma ympärillä on kehittynyt hurjaa vauhtia, ovat urheiluseurat jatkaneet perinteisin keinoin. Urheilusta on kuin taikaiskusta tullut osa liike-elämää ja kaupallisuutta, mutta rakenteet ja toimintamallit ovat vielä vanhoilta ajoilta. Eniten haasteita urheiluseuroilla oli tulosten mukaan myynnin ja markkinoinnin saralla.
Työn tulokset osoittivat, että brändäys on välttämätöntä, jotta urheilu kykenee erottautumaan muusta viihdeteollisuudesta. Brändi, mielikuva, on yksi merkittävimmistä tekijöistä taloudellisesti menestyvän urheiluseuran rakentamisessa. Se ei ainoastaan auta urheiluseuraa erottautumaan, vaan lisää myös yhteisöllisyyttä seuran sisällä. Mielikuvat ovat ratkaisevassa roolissa, kun kuluttajat tekevät ostopäätöksiään tai yritykset päättävät yhteistyökumppanuuksistaan. Hyvin johdetut ja urheilun positiivista arvomaailmaa edustavat urheilubrändit ovat yrityksille edelleen mieluisia yhteistyökumppaneita.