Blogimarkkinoinnin vaikutus miesten ostopäätöksen syntyyn
Heikkilä, Erika; Lehikoinen, Elisa (2014)
Heikkilä, Erika
Lehikoinen, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710325
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kurio Oy yhteistyössä Laurea ammattikorkeakoulun kanssa. Kurio Oy on helsinkiläinen mediahautomo, joka tarjoaa digitaalisen markkinoinnin palveluita. Opinnäytetyön aiheena on tutkimus miesten ostopäätökseen vaikuttamisesta blogimarkkinoinnin avulla. Tavoitteena on selvittää kuinka blogissa tapahtuva markkinointi vaikuttaa miesten ostopäätökseen. Teoriaosuus selvittää tietoa blogeista, sisältömarkkinoinnista sekä sosiaalisesta mediasta blogimarkkinoinnin välineenä. Teorian lähteinä ovat toimineet erilaiset kirjat sekä verkkolähteet, jotka ovat olleet ajankohtaisia.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty laadullisia tutkimusmenetelmiä, teema-haastattelua. Työssä on käytetty kirja-, ja verkkoaineistoa, kyselylomaketta sekä haastattelua. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada tietoa siitä, johtaako blogeissa tapahtuva markkinointi sekä mainonta ostopäätöksen tekemiseen. Kyselylomake tehtiin niin, että siihen oli helppo vastata ja avoimia kysymyksiäkin oli muutama. Haastattelu on tehty kymmenelle suomalaiselle blogeja lukevalle miehelle. Haastateltavat ovat olleet opiskelijoita tai jo työelämään siirtyneitä.
Kyselyn ja haastattelun tuloksista kävi ilmi, että miehet kyllä lukevat blogeja, mutta markkinointi blogeissa ei vaikuta heidän ostopäätökseen yhtä lailla kuin naisilla. Naiset lukevat blogeja huomattavasti enemmän. Blogien kommenteista käy ilmi, että naisilla ostohalukkuus herää miehiä herkemmin. Tutkimuksen tulokseen vaikuttaa sen ajankohtaisuus. Jos haastateltava ei tällä hetkellä koe tekevänsä ostopäätöstä blogimainonnan perusteella, voi hän mahdollisesti kokea sen vuoden päästä. Tämän pääteltiin siitä, koska muutama haastateltava kertoi, että voisi ostaa blogissa suositellun tuotteen, jos tuntisi sen itselleen tarpeelliseksi. Opinnäytetyötä voidaan käyttää jatkotutkimuksissa koskien blogimarkkinointia.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty laadullisia tutkimusmenetelmiä, teema-haastattelua. Työssä on käytetty kirja-, ja verkkoaineistoa, kyselylomaketta sekä haastattelua. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada tietoa siitä, johtaako blogeissa tapahtuva markkinointi sekä mainonta ostopäätöksen tekemiseen. Kyselylomake tehtiin niin, että siihen oli helppo vastata ja avoimia kysymyksiäkin oli muutama. Haastattelu on tehty kymmenelle suomalaiselle blogeja lukevalle miehelle. Haastateltavat ovat olleet opiskelijoita tai jo työelämään siirtyneitä.
Kyselyn ja haastattelun tuloksista kävi ilmi, että miehet kyllä lukevat blogeja, mutta markkinointi blogeissa ei vaikuta heidän ostopäätökseen yhtä lailla kuin naisilla. Naiset lukevat blogeja huomattavasti enemmän. Blogien kommenteista käy ilmi, että naisilla ostohalukkuus herää miehiä herkemmin. Tutkimuksen tulokseen vaikuttaa sen ajankohtaisuus. Jos haastateltava ei tällä hetkellä koe tekevänsä ostopäätöstä blogimainonnan perusteella, voi hän mahdollisesti kokea sen vuoden päästä. Tämän pääteltiin siitä, koska muutama haastateltava kertoi, että voisi ostaa blogissa suositellun tuotteen, jos tuntisi sen itselleen tarpeelliseksi. Opinnäytetyötä voidaan käyttää jatkotutkimuksissa koskien blogimarkkinointia.