Tapahtumakonseptin kehittäminen palvelumuotoilun avulla, Case Move Wellness Center
Hänninen, Liia; Suvanto, Meri (2014)
Hänninen, Liia
Suvanto, Meri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404275031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404275031
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin tapahtumakonsepti avoimet ovet –päivästä liikuntakeskukselle. Toimeksiantajana oli Move Wellness Center. Avoimet ovet -tapahtuman tarkoituksena oli lisätä liikuntakeskuksen tunnettuutta lähialueilla ja saada liikuntakeskukselle uusia asiakkaita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimiva tapahtumakonsepti, jonka avulla avoimet ovet -päivä voidaan toteuttaa onnistuneesti uudelleen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui tapahtuman järjestämisestä ja siihen liittyvistä alakäsitteistä. Niiden avulla luotiin teoreettinen kuva tapahtuman järjestämisen vaiheista. Lisäksi tapahtuman järjestämistä lähestyttiin tapahtumakonseptoinnin ja tapahtumamarkkinoinnin näkökulmista, koska tapahtumasta haluttiin saada vuosittain toistuva ja sillä haluttiin lisätä yrityksen näkyvyyttä.
Tapahtumakonseptin kehittämisessä käytettiin apuna palvelumuotoilua eli Service Design –mallia. Stefan Moritzin kehittämästä Service Design mallista valittiin vaiheet ymmärrä, kehitä ja toteuta. Ymmärrä vaiheessa kerättiin tietoa ja ideoita asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen, sekä tutustuttiin kilpailevaan yritykseen benchmarking -menetelmän avulla. Tulosten analysoinnin pohjalta valittiin tapahtuman teema ja siihen sopiva sisältö. Luotu kokonaisuus analysoitiin kehitä -vaiheessa SWOT -menetelmän avulla. Tämän jälkeen kehitettiin konsepti, joka tuotiin toteuta -vaiheessa loppukäyttäjien testattavaksi. Konseptia muokattiin tapahtuman toteutuksesta saatujen kehitysehdotusten mukaan.
Lopullisena tuotoksena toimeksiantajalle luovutettiin valmis tapahtumakonsepti eli kirjallinen ohjeistus tapahtuman järjestämiseen. Konseptista käy ilmi onnistuneeseen tapahtumaan johtavat vaiheet suunnittelusta toteutukseen. Selkeät ohjeet auttavat Move Wellness Centerin henkilökuntaa järjestämään vastaavanlaisen tapahtuman uudelleen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui tapahtuman järjestämisestä ja siihen liittyvistä alakäsitteistä. Niiden avulla luotiin teoreettinen kuva tapahtuman järjestämisen vaiheista. Lisäksi tapahtuman järjestämistä lähestyttiin tapahtumakonseptoinnin ja tapahtumamarkkinoinnin näkökulmista, koska tapahtumasta haluttiin saada vuosittain toistuva ja sillä haluttiin lisätä yrityksen näkyvyyttä.
Tapahtumakonseptin kehittämisessä käytettiin apuna palvelumuotoilua eli Service Design –mallia. Stefan Moritzin kehittämästä Service Design mallista valittiin vaiheet ymmärrä, kehitä ja toteuta. Ymmärrä vaiheessa kerättiin tietoa ja ideoita asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen, sekä tutustuttiin kilpailevaan yritykseen benchmarking -menetelmän avulla. Tulosten analysoinnin pohjalta valittiin tapahtuman teema ja siihen sopiva sisältö. Luotu kokonaisuus analysoitiin kehitä -vaiheessa SWOT -menetelmän avulla. Tämän jälkeen kehitettiin konsepti, joka tuotiin toteuta -vaiheessa loppukäyttäjien testattavaksi. Konseptia muokattiin tapahtuman toteutuksesta saatujen kehitysehdotusten mukaan.
Lopullisena tuotoksena toimeksiantajalle luovutettiin valmis tapahtumakonsepti eli kirjallinen ohjeistus tapahtuman järjestämiseen. Konseptista käy ilmi onnistuneeseen tapahtumaan johtavat vaiheet suunnittelusta toteutukseen. Selkeät ohjeet auttavat Move Wellness Centerin henkilökuntaa järjestämään vastaavanlaisen tapahtuman uudelleen.