Ylläpidon kehittäminen - Case Business Intelligence
Ruuskanen, Ritva (2014)
Ruuskanen, Ritva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234723
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee BI-järjestelmän, liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän, ylläpidon kehittämistä. Ylläpitotehtävät liittyvät järjestelmän pienkehitykseen ja virheiden korjaamiseen sekä tuotannon tukitoimenpiteisiin, palvelupyyntöjen ratkaisemiseen.
Ensisijaisena tavoitteena oli kehittää muutospyyntöjen käsittelyä, jotta työmäärät voitaisiin arvioida paremmin. Tällöin selkiytyisi myös muutoksen vaatimat toimenpiteet ja niiden testaaminen. Lisäksi selkiytyisi se, mitä kaikkea on otettava huomioon arvioitaessa muutospyynnön ratkaisemiseen tarvittavaa työmäärää, joka oli tämän opinnäytetyön toinen tavoite. Kolmantena tavoitteena oli kehittää tuotannon tukitoimenpiteitä, palvelupyyntöjen ratkaisemisen nopeuttamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen tutkimuksen näkökulmasta. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimustyyppinä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksen aloittamiseen vaikutti merkittävästi palvelusopimuksen muuttuminen. Lähtötilannetta selvitettiin vapaamuotoisin haastatteluin, ylläpitotiimin kanssa pidetyillä workshopeilla ja ylläpitotyössä tapahtuvalla havainnoinnilla. Työn tuloksena selkiytyi muutospyyntöjen käsittely ja muutospyyntöjen työmääräarvion tekeminen helpottui. Lisäksi tuotannon tukitoimenpiteiden tekeminen selkiytyi.
Tämä tutkimus tuotti jatkokehittämisehdotuksia ylläpito käsikirjan laadinnasta dokumentoinnin yhtenäistämiseen ja testausprosessien kehittämiseen.
Ensisijaisena tavoitteena oli kehittää muutospyyntöjen käsittelyä, jotta työmäärät voitaisiin arvioida paremmin. Tällöin selkiytyisi myös muutoksen vaatimat toimenpiteet ja niiden testaaminen. Lisäksi selkiytyisi se, mitä kaikkea on otettava huomioon arvioitaessa muutospyynnön ratkaisemiseen tarvittavaa työmäärää, joka oli tämän opinnäytetyön toinen tavoite. Kolmantena tavoitteena oli kehittää tuotannon tukitoimenpiteitä, palvelupyyntöjen ratkaisemisen nopeuttamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen tutkimuksen näkökulmasta. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimustyyppinä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksen aloittamiseen vaikutti merkittävästi palvelusopimuksen muuttuminen. Lähtötilannetta selvitettiin vapaamuotoisin haastatteluin, ylläpitotiimin kanssa pidetyillä workshopeilla ja ylläpitotyössä tapahtuvalla havainnoinnilla. Työn tuloksena selkiytyi muutospyyntöjen käsittely ja muutospyyntöjen työmääräarvion tekeminen helpottui. Lisäksi tuotannon tukitoimenpiteiden tekeminen selkiytyi.
Tämä tutkimus tuotti jatkokehittämisehdotuksia ylläpito käsikirjan laadinnasta dokumentoinnin yhtenäistämiseen ja testausprosessien kehittämiseen.