Sisäinen ohjeistus keskeytysvahinkojen korvauskäsittelyyn Yritys X:lle
Hakkarainen, Otto (2014)
Hakkarainen, Otto
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402142316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402142316
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa keskeytysvahinkojen korvauskäsittelyyn ohjeistus Yritys X:lle. Opinnäytetyön tekijä on itse töissä toimeksiantajayrityksessä korvauspalvelun asiantuntijaosastolla. Toimeksiantajalla on aito tarve ohjeistukselle ja tahtotila tukea opinnäytetyöntekijää, jotta ohjeistuksesta saadaan kattava sekä yritystä hyödyttävä. Yrityksen tarve ja tekijän oma kiinnostus aiheesta loivat hyvän pohjan toiminnallisen opinnäytetyön toteuttamiselle. Työ on rajattu käsittelemään yleisimmät osastolle tulevat keskeytysvahinkotapaukset.
Tämän työn teoriaosuuden on tarkoitus avata keskeytysvakuuttamista, keskeytysvahinkoja ja korvauskäsittelyä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan ohjeistamisesta, ohjeistuksen työstöstä ja sen sisällön arvioinnista.
Keskeytysvakuutuksen tarkoitus on turvata yrityksen tulos ja toiminta keskeytysvahingon sattuessa. Tällaisia vahinkoja ovat esimerkiksi tuotantokoneiden rikkoutumiset tai palovahingot, jotka tuhoavat yrityksen toimitilat. Kun yrityksen toiminta pysähtyy tai hidastuu vahingon seurauksena, on yritykselle syntynyt keskeytysvahinko. Keskeytysvahinko ilmenee liikevaihdon vähenemisenä tai ylimääräisinä kuluina, joita on aiheutunut kun keskeytysvahinkoa on pyritty estämään toimenpiteillä.
Keskeytysvahinko on haastava vakuutuslaji korvauskäsittelyn näkökulmasta. Useissa tilanteissa korvausta ei voida maksaa tositteiden tai muiden konkreettisten kulujen perusteella, vaan korvaus perustuu yrityksen menettämään myyntikatteeseen. Korvattavan myyntikatteen laskeminen tuloslaskelman tietojen avulla ei ole helppoa, koska huomioon otettavia asioita on paljon, esimerkiksi yrityksen ennustettu kasvu ja mahdolliset sesongit myynnissä.
Liitteenä olevassa ohjeistuksessa on käyty läpi tarvittavia tietoja keskeytysvahinkojen käsittelyyn, näytetty esimerkein miten korvauskäsittely käytännössä tapahtuu ja pyritty luomaan yhtenäistä korvauskäytäntöä Yritys X:n sisälle. Lisäksi keskeytysvakuutustuotetta on avattu kokonaisvaltai-semman kuvan luomiseksi. Tavoitteena on, että keskeytysvahingoista vähemmän tietävä henkilö pystyy neuvomaan asiakasta ja käsittelemään yleisimpiä keskeytysvahinkoja. Myös esimerkiksi Yritys X:n myyntipuolella työskentelevät henkilöt hyötyvät opinnäytetyöstä, koska se avaa keskeytys-vakuutustuotetta korvauskäsittelyn näkökulmasta.
Tämän työn teoriaosuuden on tarkoitus avata keskeytysvakuuttamista, keskeytysvahinkoja ja korvauskäsittelyä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan ohjeistamisesta, ohjeistuksen työstöstä ja sen sisällön arvioinnista.
Keskeytysvakuutuksen tarkoitus on turvata yrityksen tulos ja toiminta keskeytysvahingon sattuessa. Tällaisia vahinkoja ovat esimerkiksi tuotantokoneiden rikkoutumiset tai palovahingot, jotka tuhoavat yrityksen toimitilat. Kun yrityksen toiminta pysähtyy tai hidastuu vahingon seurauksena, on yritykselle syntynyt keskeytysvahinko. Keskeytysvahinko ilmenee liikevaihdon vähenemisenä tai ylimääräisinä kuluina, joita on aiheutunut kun keskeytysvahinkoa on pyritty estämään toimenpiteillä.
Keskeytysvahinko on haastava vakuutuslaji korvauskäsittelyn näkökulmasta. Useissa tilanteissa korvausta ei voida maksaa tositteiden tai muiden konkreettisten kulujen perusteella, vaan korvaus perustuu yrityksen menettämään myyntikatteeseen. Korvattavan myyntikatteen laskeminen tuloslaskelman tietojen avulla ei ole helppoa, koska huomioon otettavia asioita on paljon, esimerkiksi yrityksen ennustettu kasvu ja mahdolliset sesongit myynnissä.
Liitteenä olevassa ohjeistuksessa on käyty läpi tarvittavia tietoja keskeytysvahinkojen käsittelyyn, näytetty esimerkein miten korvauskäsittely käytännössä tapahtuu ja pyritty luomaan yhtenäistä korvauskäytäntöä Yritys X:n sisälle. Lisäksi keskeytysvakuutustuotetta on avattu kokonaisvaltai-semman kuvan luomiseksi. Tavoitteena on, että keskeytysvahingoista vähemmän tietävä henkilö pystyy neuvomaan asiakasta ja käsittelemään yleisimpiä keskeytysvahinkoja. Myös esimerkiksi Yritys X:n myyntipuolella työskentelevät henkilöt hyötyvät opinnäytetyöstä, koska se avaa keskeytys-vakuutustuotetta korvauskäsittelyn näkökulmasta.