Markkinointisuunnitelma : Messukeskuksen verkkokauppa
Niemi, Karita (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269968
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön muoto oli toiminnallinen työ, jonka toimeksiantajana oli Helsingin Messukeskus. Työn tarkoituksena oli tuottaa Messukeskuksen uudelle verkkokaupalle markkinointisuunnitelma. Verkkokaupan avaaminen oli osa muutosten vuotta Messukes-kuksessa, joka julkaisi syksyllä 2013 kokonaan uuden brändi-identiteetin. Verkkokaupassa myydään Messukeskuksen eri messutapahtumien lippuja. Tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma, joka on mahdollisimman käytännönläheinen ja pohjautuu ajankohtaiseen teoriatietoon.
Työn teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnin suunnittelussa, markkinointiviestinnän kanavista ja verkkokaupan markkinoinnin erityispiirteistä. Menetelminä teorian keräämiseen käytettiin ajankohtaisia kirjallisuus- ja verkkolähteitä, haastattelua ja havaintoja toimeksiantajayrityksessä. Markkinointisuunnitelman pohjana käytettiin myös Messukeskuksen kanta-asiakkaille tehtyä tutkimusta heidän odotuksistaan ja toiveistaan verkkokauppaa kohtaan.
Markkinoinninsuunnittelu on prosessi jossa analysoidaan lähtökohdat, luodaan tavoitteet ja seurataan niiden saavuttamista. Markkinointitoimenpiteillä kohderyhmälle luodaan mielenkiinoista sisältöä ja otetaan heidät mukaan sisällön tuottamiseen. Menestyäkseen verkko-kaupan markkinointisuunnitelma tulee ymmärtää kiinteänä osana yrityksen toimintaa. Se täydentää yrityksen palvelukanavia ja mahdollistaa asiakkaiden kohtaamisen entistä monipuolisemmin. Suunnitelman tulee olla myös yhtenäinen yrityksen muun markkinoinnin kanssa ja sen sisältämien markkinointitoimintojen tulee johdattaa asiakkaat verkkokaupassa tapahtuvaan ostopäätökseen.
Verkkokaupan markkinointisuunnitelma voidaan jakaa kahteen osaan: kaupan ulkopuolella tapahtuviin eli outbound markkinointitoimintoihin ja kaupan sisällä toteutettaviin eli inbound markkinointitoimintoihin. Jaottelemalla markkinointitoimenpiteet kahteen osaan voidaan paremmin kohdistaa niille oikeat tavoitteet; kaupan ulkopuolella keskitytään houkuttelemaan asiakkaat kaupan sivuille ja erityisesti kaupan sisällä pyritään helpottamaan osto-päätöksen syntymistä. Verkkokaupan markkinointisuunnitelmassa olennainen rooli on sosiaalisen median kanavilla. Niissä yrityksen on tehokasta luoda mielenkiintoista sisältöä ja samalla jakaa suoria linkkejä verkkokauppaan.
Työn teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnin suunnittelussa, markkinointiviestinnän kanavista ja verkkokaupan markkinoinnin erityispiirteistä. Menetelminä teorian keräämiseen käytettiin ajankohtaisia kirjallisuus- ja verkkolähteitä, haastattelua ja havaintoja toimeksiantajayrityksessä. Markkinointisuunnitelman pohjana käytettiin myös Messukeskuksen kanta-asiakkaille tehtyä tutkimusta heidän odotuksistaan ja toiveistaan verkkokauppaa kohtaan.
Markkinoinninsuunnittelu on prosessi jossa analysoidaan lähtökohdat, luodaan tavoitteet ja seurataan niiden saavuttamista. Markkinointitoimenpiteillä kohderyhmälle luodaan mielenkiinoista sisältöä ja otetaan heidät mukaan sisällön tuottamiseen. Menestyäkseen verkko-kaupan markkinointisuunnitelma tulee ymmärtää kiinteänä osana yrityksen toimintaa. Se täydentää yrityksen palvelukanavia ja mahdollistaa asiakkaiden kohtaamisen entistä monipuolisemmin. Suunnitelman tulee olla myös yhtenäinen yrityksen muun markkinoinnin kanssa ja sen sisältämien markkinointitoimintojen tulee johdattaa asiakkaat verkkokaupassa tapahtuvaan ostopäätökseen.
Verkkokaupan markkinointisuunnitelma voidaan jakaa kahteen osaan: kaupan ulkopuolella tapahtuviin eli outbound markkinointitoimintoihin ja kaupan sisällä toteutettaviin eli inbound markkinointitoimintoihin. Jaottelemalla markkinointitoimenpiteet kahteen osaan voidaan paremmin kohdistaa niille oikeat tavoitteet; kaupan ulkopuolella keskitytään houkuttelemaan asiakkaat kaupan sivuille ja erityisesti kaupan sisällä pyritään helpottamaan osto-päätöksen syntymistä. Verkkokaupan markkinointisuunnitelmassa olennainen rooli on sosiaalisen median kanavilla. Niissä yrityksen on tehokasta luoda mielenkiintoista sisältöä ja samalla jakaa suoria linkkejä verkkokauppaan.