Vastuullinen mainonta lapsikohderyhmille – Bilar Hedelmämix -uudelleenlanseeraus
Kallio, Martta (2014)
Kallio, Martta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710345
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin lukukauden 2013–2014 aikana liiketalouden koulutusohjel-massa. Työn tekijä erikoistui opinnoissaan mainontaan ja yritysviestintään sekä vastuul-liseen liiketoimintaan, ja työskenteli samaan aikaan mainonnan suunnittelijana mainos-toimisto The Family Inc.:ssä., joka toimi tämän työn toimeksiantajana.
Opinnäytetyö toteutettiin produktimuotoisena mainostoimisto The Family Inc.:lle., joka oli saanut asiakkaaltaan Cloetta Oy:ltä toimeksiannon suunnitella ja toteuttaa mai-noskampanja uudistetulle, 7–12-vuotiaille suunnatulle Bilar Hedelmämix -makeispussille. Produktin lopputuloksena syntyi kolmea mediaa hyödyntävä mainos-kampanja, joka julkaistiin helmikuussa 2014.
Tämän työn teoriaosuudessa kartoitetaan ensin mitä mainonta on, kuinka sitä lähdetään suunnittelemaan ja miten se näkyy eri medioissa – erityisesti verkko-, television ohjel-mayhteistyö- ja printtimedioissa. Tämän jälkeen käsitellään mainonnan vastuullisuutta ja etiikkaa viranomaistahojen määräämien sääntöjen ja lakien kautta, sekä asiantuntijoi-den näkemysten perusteella. Kolmannessa teorialuvussa käsitellään tarkennetusti lapsil-le kohdistettua mainontaa, sen muotoja ja vastuullisuutta. Mukaan on nostettu myös esimerkkejä onnistuneista ja epäonnistuneista lapsille suunnatuista mainoksista.
Produktiosiossa käsitellään annetun teoriapohjan kautta rakentunutta mainonnan suunnitteluprosessia, valittuja medioita sekä esitellään kolmessa mediassa julkaistut mainosmuodot: Aku Ankka -viikkolehden takakannet, Aku Ankka -viikkolehden verk-kosivuilla julkaistu verkkobanneri sekä Hauskat Kotivideot -ohjelmayhteistyön ulkoasu. Lopuksi käsitellään työn merkitystä toimeksiantajalle sekä opinnäytetyön tekijälle ja esitetään johtopäätöksinä pohdintaa vastuullisuuden roolista lapsille mainostaessa.
Tämä opinnäytetyö todistaa, että annettujen lakien ja normien perusteella on mahdollis-ta tuottaa yleisesti ymmärretyllä tavalla vastuullinen mainoskampanja lapsille, mutta eettisyyden rajanveto on kuitenkin kasvavassa määrin hankalaa sekä usein spekulaation ja mielipiteiden varassa.
Opinnäytetyö toteutettiin produktimuotoisena mainostoimisto The Family Inc.:lle., joka oli saanut asiakkaaltaan Cloetta Oy:ltä toimeksiannon suunnitella ja toteuttaa mai-noskampanja uudistetulle, 7–12-vuotiaille suunnatulle Bilar Hedelmämix -makeispussille. Produktin lopputuloksena syntyi kolmea mediaa hyödyntävä mainos-kampanja, joka julkaistiin helmikuussa 2014.
Tämän työn teoriaosuudessa kartoitetaan ensin mitä mainonta on, kuinka sitä lähdetään suunnittelemaan ja miten se näkyy eri medioissa – erityisesti verkko-, television ohjel-mayhteistyö- ja printtimedioissa. Tämän jälkeen käsitellään mainonnan vastuullisuutta ja etiikkaa viranomaistahojen määräämien sääntöjen ja lakien kautta, sekä asiantuntijoi-den näkemysten perusteella. Kolmannessa teorialuvussa käsitellään tarkennetusti lapsil-le kohdistettua mainontaa, sen muotoja ja vastuullisuutta. Mukaan on nostettu myös esimerkkejä onnistuneista ja epäonnistuneista lapsille suunnatuista mainoksista.
Produktiosiossa käsitellään annetun teoriapohjan kautta rakentunutta mainonnan suunnitteluprosessia, valittuja medioita sekä esitellään kolmessa mediassa julkaistut mainosmuodot: Aku Ankka -viikkolehden takakannet, Aku Ankka -viikkolehden verk-kosivuilla julkaistu verkkobanneri sekä Hauskat Kotivideot -ohjelmayhteistyön ulkoasu. Lopuksi käsitellään työn merkitystä toimeksiantajalle sekä opinnäytetyön tekijälle ja esitetään johtopäätöksinä pohdintaa vastuullisuuden roolista lapsille mainostaessa.
Tämä opinnäytetyö todistaa, että annettujen lakien ja normien perusteella on mahdollis-ta tuottaa yleisesti ymmärretyllä tavalla vastuullinen mainoskampanja lapsille, mutta eettisyyden rajanveto on kuitenkin kasvavassa määrin hankalaa sekä usein spekulaation ja mielipiteiden varassa.