Captol konsernin henkilöstön osaamisen nykytila ja sen kehittäminen
Vetoniemi, Kirsi (2014)
Vetoniemi, Kirsi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710467
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän ja sen osana toteutetun Captol konsernin osaamiskartoituskyselyn tavoitteena on saada vastaus tutkimusongelmaan: Mikä on Captol konsernin tämän hetkinen henkilöstön osaamisen taso ja miten sitä voidaan kehittää osaamisen johtamisen menetelmin?
Kehittämistehtävässä paneudutaan henkilöstöresurssien kartoitukseen osaamisen osalta sekä osaamisen kehittämiseen, huomioiden konsernin strategia. Edellä mainitun analyysin lisäksi tutkimuksessa etsitään vastauksia siihen, kuinka osaamista voidaan edelleen kehittää ja kuinka saatuja vastauksia voidaan käyttää muun muassa henkilökohtaisten kehittämissuunnitelmien teossa ja ennakoivassa rekrytoinnissa.
Teoriatausta, joka liittyy tähän kehittämistehtävään, on koottu sekä osaamisen johtamisen että osaamisen kehittämisen teorioista ja ne liittyvät nimenomaan henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
Kehittämistyön tutkimusstrategiaksi on valittu tapaustutkimus ja tavoitteena on tuottaa ehdotus Captol konsernin osaamisen kehittämiseen. Tässä kehittämistehtävässä on toteutettu kaksi tutkimusta. Maaliskuussa 2013 toteutettiin konsernin johdolle sekä esimiehille kvalitatiivinen haastattelututkimus, jonka avulla tarkennettiin organisaation ydinosaamisia sekä tämän hetkinen ja tulevaisuudessa tarvittava tavoiteosaaminen. Toukokuussa 2013 Captol konsernin henkilökunnalle tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena nykyosaamisen kartoitus. Näiden tutkimuksen tulosten pohjalta on tässä kehittämistehtävässä laadittu Captol konsernille osaamisen kehittämisjärjestelmä, jonka mukaisia toimenpiteitä on alettu toteuttamaan syksystä 2013 alkaen.
Tähän kehittämistyöhön liittyy myös palautekysely, joka tehtiin Captol konsernin johdolle ja esimiehille huhtikuussa 2014. Palautekyselyistä saatujen tietojen perusteella Captol konsernin osaamisen nykytilaa ja sen kehittämistä koskevan kehittämistehtävän tulosten perusteella ehdotettuja ja jo toteutettujakin osaamisen johtamisen avulla toteutettuja osaamisen kehittämisen menetelmiä voidaan pitää konsernissa onnistuneina.
Kehittämistehtävässä paneudutaan henkilöstöresurssien kartoitukseen osaamisen osalta sekä osaamisen kehittämiseen, huomioiden konsernin strategia. Edellä mainitun analyysin lisäksi tutkimuksessa etsitään vastauksia siihen, kuinka osaamista voidaan edelleen kehittää ja kuinka saatuja vastauksia voidaan käyttää muun muassa henkilökohtaisten kehittämissuunnitelmien teossa ja ennakoivassa rekrytoinnissa.
Teoriatausta, joka liittyy tähän kehittämistehtävään, on koottu sekä osaamisen johtamisen että osaamisen kehittämisen teorioista ja ne liittyvät nimenomaan henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
Kehittämistyön tutkimusstrategiaksi on valittu tapaustutkimus ja tavoitteena on tuottaa ehdotus Captol konsernin osaamisen kehittämiseen. Tässä kehittämistehtävässä on toteutettu kaksi tutkimusta. Maaliskuussa 2013 toteutettiin konsernin johdolle sekä esimiehille kvalitatiivinen haastattelututkimus, jonka avulla tarkennettiin organisaation ydinosaamisia sekä tämän hetkinen ja tulevaisuudessa tarvittava tavoiteosaaminen. Toukokuussa 2013 Captol konsernin henkilökunnalle tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena nykyosaamisen kartoitus. Näiden tutkimuksen tulosten pohjalta on tässä kehittämistehtävässä laadittu Captol konsernille osaamisen kehittämisjärjestelmä, jonka mukaisia toimenpiteitä on alettu toteuttamaan syksystä 2013 alkaen.
Tähän kehittämistyöhön liittyy myös palautekysely, joka tehtiin Captol konsernin johdolle ja esimiehille huhtikuussa 2014. Palautekyselyistä saatujen tietojen perusteella Captol konsernin osaamisen nykytilaa ja sen kehittämistä koskevan kehittämistehtävän tulosten perusteella ehdotettuja ja jo toteutettujakin osaamisen johtamisen avulla toteutettuja osaamisen kehittämisen menetelmiä voidaan pitää konsernissa onnistuneina.