Liiketoimintamallien vertailu : Greenlite Ravintolat Oy
Fennander, Miia (2014)
Fennander, Miia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810560
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erilaisten liiketoimintamallien keskenäisiä eroja ja luoda kolmen eri mallin pohjalta liiketoimintamalli keväällä 2014 avattavaan Greenlite Rice Bowls ravintolaan. Teoriaosuuteen kuului Greenliten liikeidean määrittely, arvon luominen, strategia, sekä swot- analyysin luominen. Yrityskuvan luomiseen käytettiin apuna tarinallistamista, jonka avulla luodaan yrityksen mainetta. Työhön kuului myös keväällä 2014 Amerikassa suoritettu havainnointi In-N-Out hampurilaisketjussa, jossa tutkittiin toteutuiko havainnoitavan yrityksen asettama arvolupaus. Työssä selviteltiin ravintola-alan tämänhetkistä suhdannetta ja mahdollisia tulevaisuudennäkymiä.
Ensimmäisenä liiketoimintamallina tarkasteltiin Jim Collinsin kehittelemää Siilikonseptia, joka kehottaa keskittymään vain muutamaan tärkeään osa-alueeseen ja karsimaan turhat alueet pois. Toinen liiketoimintamalli oli Osterwalderin & Pigneurin kehittelemä Business Model Canvas, jonka ideana oli hahmotella liiketoimintamalli esimerkiksi tulostetulle paperiversiolle joka oli jaettu yhdeksään eri osa-alueeseen. Greenlitelle tehtiin lopulta useampi Canvas joista viimeisin liitettiin työn loppuun kuvaamaan Greenliten liiketoimintaa. Kolmas liiketoimintamalli oli Sinisen Meren Startegia, jonka kehittivät Chan Kim & Maugborne. Strategian perusperiaatteena kannustetaan yrityksiä suuntamaan niille markkinoille joilla ei vielä ole kilpailua.
Opinnäytetyön loppupuolella keskityttiin luomaan liiketoimintamalleista saatujen ideoiden pohjalta Greenlitelle sovellettava liiketoimintamalli. Jatkotutkimuksena voisi olla esimerkiksi kuluttajatutkimus, jolla pyrittäisiin saamaan tietoa onnistuttiinko Greenlitesta luomaan tarpeeksi erilainen kilpailijoihin nähden ja tarkastetaan Greenlitelle tehdyn Canvaksen eri osa-alueiden paikkaansa pitävyys.
Ensimmäisenä liiketoimintamallina tarkasteltiin Jim Collinsin kehittelemää Siilikonseptia, joka kehottaa keskittymään vain muutamaan tärkeään osa-alueeseen ja karsimaan turhat alueet pois. Toinen liiketoimintamalli oli Osterwalderin & Pigneurin kehittelemä Business Model Canvas, jonka ideana oli hahmotella liiketoimintamalli esimerkiksi tulostetulle paperiversiolle joka oli jaettu yhdeksään eri osa-alueeseen. Greenlitelle tehtiin lopulta useampi Canvas joista viimeisin liitettiin työn loppuun kuvaamaan Greenliten liiketoimintaa. Kolmas liiketoimintamalli oli Sinisen Meren Startegia, jonka kehittivät Chan Kim & Maugborne. Strategian perusperiaatteena kannustetaan yrityksiä suuntamaan niille markkinoille joilla ei vielä ole kilpailua.
Opinnäytetyön loppupuolella keskityttiin luomaan liiketoimintamalleista saatujen ideoiden pohjalta Greenlitelle sovellettava liiketoimintamalli. Jatkotutkimuksena voisi olla esimerkiksi kuluttajatutkimus, jolla pyrittäisiin saamaan tietoa onnistuttiinko Greenlitesta luomaan tarpeeksi erilainen kilpailijoihin nähden ja tarkastetaan Greenlitelle tehdyn Canvaksen eri osa-alueiden paikkaansa pitävyys.