SEGMENTOINTIKOHTEENA VENÄLÄISET MATKAILIJAT
Ivanov, Igor (2014)
Ivanov, Igor
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810563
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää venäläisten matkailijoiden kulutus- ja ostoskäyttäytymistä Suomessa sekä auttaa niitä yrittäjiä, jotka haluavat lisätä oman yritystoiminnan segmentointikohteeksi venäläisiä matkailijoita ja yritykseen venäläisten käyttäytymistuntemusta. Tutkimusongelmana on selvittää matkailukasvun hidastumisen syyt ja millaisia keinoja tulisi käyttää Suomi-kiinnostuksen herättämiseksi vanhoille ja uusille venäläismatkailijoille.
Työn teoriaosuudessa käsitellään venäläisten toimintaa Suomen eri alueilla ja matkailua elinkeinona. Tietolähteinä on käytetty kevään 2014 uusinta sähköistä materiaalia, tilastoja ja haastatteluja niin suomen kuin venäjän kielillä virallisista lähteistä. Tutkimukseen käytetty aineisto koostuu pietarilaisperheiden vastauksista kyselylomakkeisiin, Vaalimaa-Torfyanovka raja-asema-alueella tehtyjen suullisten haastattelujen vastauksista ja virallisista tilastoista. Haastateltujen yhteismäärä on kolmekymmentä eri taloustilanteeseen kuuluvaa perheellistä henkilöä.
Tutkimuksesta selviää, että matkailijat halusivat kehitystä rajanylityspaikoilla, jotta ihmisvirran läpikulku sujuisi nopeammin. Matkailijat toivoivat myös mahdollisuutta varata Internetin kautta kulttuurikäyntejä ja muita loman aikana suoritettavia aktiviteetteja venäjän kielellä. Tarkoituksena tulla Suomeen oli suurimmaksi osaksi ostosmatkailu ja lomamatkailu, tuttavien luona käynnit ja työmatkailu. Matkailun kasvu vaatii matkailualalta uudistumista, uudenlaista innovatiivista ja asiakaslähtöistä palveluiden kehittämistä, markkinointia, myyntiä ja palvelujen tuotannon tehostamista.
Työn teoriaosuudessa käsitellään venäläisten toimintaa Suomen eri alueilla ja matkailua elinkeinona. Tietolähteinä on käytetty kevään 2014 uusinta sähköistä materiaalia, tilastoja ja haastatteluja niin suomen kuin venäjän kielillä virallisista lähteistä. Tutkimukseen käytetty aineisto koostuu pietarilaisperheiden vastauksista kyselylomakkeisiin, Vaalimaa-Torfyanovka raja-asema-alueella tehtyjen suullisten haastattelujen vastauksista ja virallisista tilastoista. Haastateltujen yhteismäärä on kolmekymmentä eri taloustilanteeseen kuuluvaa perheellistä henkilöä.
Tutkimuksesta selviää, että matkailijat halusivat kehitystä rajanylityspaikoilla, jotta ihmisvirran läpikulku sujuisi nopeammin. Matkailijat toivoivat myös mahdollisuutta varata Internetin kautta kulttuurikäyntejä ja muita loman aikana suoritettavia aktiviteetteja venäjän kielellä. Tarkoituksena tulla Suomeen oli suurimmaksi osaksi ostosmatkailu ja lomamatkailu, tuttavien luona käynnit ja työmatkailu. Matkailun kasvu vaatii matkailualalta uudistumista, uudenlaista innovatiivista ja asiakaslähtöistä palveluiden kehittämistä, markkinointia, myyntiä ja palvelujen tuotannon tehostamista.