Productizing and marketing of educational services for export : case Turku University of Applied Sciences
Immaisi, Marjukka (2014)
Immaisi, Marjukka
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810594
Tiivistelmä
Suomen opetusministeriö on asettanut tavoitteen, jonka mukaan koulutuksen pitäisi olla yksi Suomen suurimmista vientituotteista vuoteen 2015 mennessä. Turun ammattikorkeakoulu on aloittamassa koulutusvientiään ja työni esittelee kuinka markkinointi ja tuotteistaminen tulisi suunnitella ja toteuttaa, jotta vienti saataisiin tuottavaksi liiketoiminnaksi. Koulutusvienti on laaja käsite, joka ymmärretään eri tavalla Suomessa ja ulkomailla. Suomessa koulutusviennillä tarkoitetaan kaikkea koulutusta, jonka maksava osapuoli on ulkomainen. Koulutusvienti voi olla konsultointipalveluja, koulutuspaketteja, täydennyskoulutusta jne. Koulutus itsessään voi tapahtua Suomessa, ulkomailla tai verkossa. Suomen lainsäädäntö luo rajoja koulutusviennille ja tutkintoon johtava koulutus ei saa olla maksullista ja lisäksi ammattikorkeakoulun tarjoamaan ylempään korkeakoulututkintoon tarvitaan työkokemusta edellisen koulutuksen lisäksi.
Työn teoriaosuus keskittyy asiantuntijapalveluihin, tuotteistamiseen ja markkinointiin. Koulutusviennistä itsestään ei ole kirjoitettu teorioita ja siksi edellä mainitut teoriat antavat hyvän pohjan Turun ammattikorkeakoululle sen kehittäessä koulutusvientiään. Korkeakoulutasoinen koulutus on asiantuntijapalveluita ja se luo tuotteistamiselle ja markkinoinnille omat haasteensa ja vaikeutensa.
Työn tutkimusosuus on toteutettu teemahaastatteluilla. Haastattelin Turun ammattikorkeakoulusta yhdeksää henkilöä, jotka ovat olleet mukana koulutusviennissä. Haastateltavat olivat koulun eri tulosalueilta, jotta sain kattavan kuvan kuinka asiat on hoidettu eri yksiköissä. Teemahaastatteluni keskittyi tuotteistamiseen, markkinointiin, Turun ammattikorkeakoulun kykyyn viedä koulutustaan sekä koulutusviennin mahdollisuuksiin ja esteisiin Turun ammattikorkeakoulussa.
Tutkimustulokseni osoittavat, että koulutusviennin osalta on vielä paljon tehtävää ja kehitettävää. Turun ammattikorkeakoulun johdon tuki tarvitaan ja lisäksi johdolta on saatava selkeät linjaukset mihin vienti tulisi kohdistaa. Kunhan strategia on selvillä ja toimijoilla on selkeä käsitys toiminnan suunnasta, on Turun ammattikorkeakoululla kaikki edellytykset olla vahva koulutusviennin toimija, sillä sen tieto-taito ja innovatiivinen ajattelu antavat toiminnalle hyvän perustan.
Työn teoriaosuus keskittyy asiantuntijapalveluihin, tuotteistamiseen ja markkinointiin. Koulutusviennistä itsestään ei ole kirjoitettu teorioita ja siksi edellä mainitut teoriat antavat hyvän pohjan Turun ammattikorkeakoululle sen kehittäessä koulutusvientiään. Korkeakoulutasoinen koulutus on asiantuntijapalveluita ja se luo tuotteistamiselle ja markkinoinnille omat haasteensa ja vaikeutensa.
Työn tutkimusosuus on toteutettu teemahaastatteluilla. Haastattelin Turun ammattikorkeakoulusta yhdeksää henkilöä, jotka ovat olleet mukana koulutusviennissä. Haastateltavat olivat koulun eri tulosalueilta, jotta sain kattavan kuvan kuinka asiat on hoidettu eri yksiköissä. Teemahaastatteluni keskittyi tuotteistamiseen, markkinointiin, Turun ammattikorkeakoulun kykyyn viedä koulutustaan sekä koulutusviennin mahdollisuuksiin ja esteisiin Turun ammattikorkeakoulussa.
Tutkimustulokseni osoittavat, että koulutusviennin osalta on vielä paljon tehtävää ja kehitettävää. Turun ammattikorkeakoulun johdon tuki tarvitaan ja lisäksi johdolta on saatava selkeät linjaukset mihin vienti tulisi kohdistaa. Kunhan strategia on selvillä ja toimijoilla on selkeä käsitys toiminnan suunnasta, on Turun ammattikorkeakoululla kaikki edellytykset olla vahva koulutusviennin toimija, sillä sen tieto-taito ja innovatiivinen ajattelu antavat toiminnalle hyvän perustan.